Спорът за ски зона Банско и европейските изисквания за опазване на околната среда


Европейската схема за управление по околна среда и одит (EMAS) е доброволен ангажимент от страна на бизнеса по отношение на опазването на околната среда. Спазването на изискванията на схемата, общите и конкретните цели по околна среда, поставени от самата организация се наблюдава и одитира от проверяващи лица.  Схемата действа от April 1995. Последната версия, т.нар. EMAS III e от 11 January 2010. . http://ec.europa.eu/environment/emas/tools/faq_en.htm

Европейската схема за управление по околна среда и одит (EMAS) е доброволен ангажимент от страна на бизнеса по отношение на опазването на околната среда четем и на уебсайта на българското Министерство на околната среда. http://www.moew.government.bg/?show=top&cid=286

Процесът трябва да бъде наблюдаван и одитиран през равни интервали, за да се определи доколко се спазват изискванията на схемата и общите и конкретните цели по околна среда, поставени от самата организация.  

За разлика от индустриалните стандарти, какъвто е например ISO 14001, EMAS е интегриран в законодателната система на Европейския съюз и се прилага директно от всички страни-членки на Европейския съюз. Изискванията на EMAS включват тези на ISO 14001, но с Регламент (ЕО) № 1221/2009, се въвеждат и някои нови елементи, които допълнително засилват доверието към тази схема. Това е всъщност схемата-еталон за управление по околна среда​,​ чрез която​ ​организацията въвежда ефективна система за управление по околна среда​.​

Най-важните елементи, които една фирма,компания или организация трябва да осигури са следните:

  ​ ​- да  дава публичен достъп на своята екологична декларация, заверена от независим акредитиран експерт - проверяващ по околна среда;
  - да се стреми да подобрява екологичните си показатели;
  - всички служители да са ангажирани с активно участие.

Постоянното спазване на законодателството в областта на околната среда се гарантира чрез допълнителен държавен надзор.

Александър Дунчев от ​ WWF (Световния фонд за дивата природа) описа накратко случая​,​ стигнал до решение на пълния петчленен състав на ВАС, който потвърждава становището на Министерството на околната среда​,​ да не даде екосертификат на концесионера - решение, което екологичните организации в Коалицията За да остане природа в България преветст​​ват.  Според Александър Дунчев​,​ в своето решение съдът прави задълбочен анализ на прилагането на европейския регламент по EMAS и установява, че "по делото са налице доказателства за извършени от "Юлен" АД нарушения, установяващи трайна тенденция към неспазване на нормативната уредба по околна среда", която не позволява издаването на екосертификата по EMAS. Според съда доказателства за нарушенията са данните в наказателни постановления, заключителни актове от проверки на прокуратурата, сигнали за нарушения от неправителствени екологични организации, становища от контролните органи по околна среда, както и публични доклади на Сметната палата.

От своя страна в отворено писмо до медиите концесионерът на ски съоръженията и ски зоната в Банско „Юлен“ заявява, че ще търси правата си в Европейския съд, защото смята, че одобрен по Европейския регламент екип  от австрийски и швейцарски специалисти е издал официална Декларация за EMAS след дълги прочувания,но екоминистреството е отказало да я верифицира заради наличието на жалби.  

Александър Дунчев ​от WWF и коалицията "За да остане природа в България" приветства тази готовност на концесионера да стигне до Европейския съд.

Ключовите въпроси, на които дава отговор Схемата за екосертифициране EMAS и нейното правилно прилагане са: достатъчно ли е външните одитори, на които доброволно плаща една компания да дадат заключение според Европейския регламент? Какво означава забраната в регламента да се сертифицират фирми, за които има информация, че нарушават екологичното законодателство? Административни жалби от екоорганизации или действителни проблеми​,​ причинени на средата са причина за отказа на една или друга държава от ЕС да верифицира еко-одита?
Защо освен одита, извършван от експерти, одобрени по Европейския регламент е важно и становището на държавата и ​на неправителствения сектор? Как Европейският регламент помага за защитата на обществения интерес и природата?

Липсата на готовност за сертифициране на ски зона Банско по EMAS е обоснована от съда и с наличието на данни за "негативни екологични последици от нарушенията, изразяващи се включително и в постановяване по случая на Решения № 34 COM.7B.19 и № 34 COM.8B.5 от 2010 г. на Комитета по световно наследство към ЮНЕСКО за​ ​​изключване на територията на ски зона "Банско" от обекта на световно наследство, поради увреждане на уникалната му природозащитна стойност в резултат на строителството на ски-писти, ски-съоръжения и съпътстваща инфраструктура, чието продължаване съставлява критична заплаха за обекта".

Според Александър Дунчев​,​ инструментът за управление и одитиране EMAS е  един от най-финните и промислени инструменти за защита на околната среда на Европейския съюз, защото в него се озсъзнава, че икономиката може да продължи да се развива само чрез отговорно и ефективно използване на ресурсите и интелигентно производство и потребление. Инструментът е несъвместим с незаконни и неетични практики и с директен натиск върху защитена природа.

На 18 февруари 2015 Върховния административен съд потвърди отказа на екоминистерството да регистрира концесионера на ски зона Банско „Юлен“ АД по Схемата на Общността за управление по околна среда и одит EMAS съгласно европейския Регламент № 1221/2009. Делото бе инициирано през 2014 г. след жалби на министерството и екологични организации.

Още европейски новини:

www.euranetplus-inside.eu




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!