За европейския пазар на продукти със защитени географски наименования
През месец юни евродепутатът Момчил Неков ще организира конференция по тема, по която работи от година: Представяне на български продукти, които могат да бъдат защитени по схемата за географско означение в единния регистър на ЕС. Тези продукти ще получат интелектуална собственост и качество за самия продукт.
-
Репортаж на Галя Митева
Евродепутат Неков пояснява за двете схеми в ЕС: за защитено наименование за произход на продукта, и схема за защитено географско означение.
Това са продукти, които получават лога – в магазините ги виждат всички, това са лога за храни с традиционно специфичен характер. И са гарант за качество. Двете лога са правно защитени, никой друг няма право да имитира тези продукти. Това означава, че само в този регион могат да ги произвеждат. Така се създават работни места и се подпомага малкия и средния производител.
Във връзка с преговорите по Трансатлантическото споразумение за търговия и инвестиции, темата е от гордиевите връзки, подчертава Неков.
Сертифицирането на продуктите зависи първо от самите производители, които трябва да регистрират продуктите. Първо със заявление до Министерството на земеделието и храните у нас, и след това – в Европейската комисия.
Във Франция и Италия такива продукти са над 200. В Гърция са над сто продукта. Ние имаме това право от 2007г., а имаме само два продукта – българското розово масло и горнооряховския суджук.
Има ли други зависимости за европейско сертифициране ?
Евродепутат Неков: Това се решава от ЕК по административни стандарти. Реално ние сме на еднаква нога с всички европейски държави и техните продукти. По този начин ние ще популяризираме българските продукти на европейско ниво и ще покажем тяхната идентичност. Целта е да излезем на европейско ниво с нашата идентичност.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!