Данък върху въглеродните емисии за вноса в Евросъюза: въпроси и отговори
-
репортаж на Валерия Николова
Този пакет от политики има за цел да насърчи декарбонизацията на европейската икономика и достигане на неутралитет на климата до 2050 г.
Извела климатичните промени основен приоритет в своята „Програма за Европа“, председателят на Еврокомисията предлага въглероден данък за всички сектори - авиационния, морския, пътния транспорт и строителството.
Коригирането на границата на въглеродните емисии може да бъде ключът за гарантиране на екологичната сделка на Европейската комисия и за бизнеса в ЕС, но има значителни препятствия по пътя на прилагането на такива мерки, едно от които е ценообразуването на въглерода. Възможен вариант е именно регулирането на въглеродните граници - например под формата на данък, основан на съдържанието на въглерод в вноса за ЕС.
Тази мярка вече набира привърженици в Европейския парламент.
Никола Данти от групата на "Прогресивния алианс на социалистите и демократите":
"Предложението за данък върху въглеродните емисии на търговско ниво е добра идея, която би могла да помогне на европейските предприятия, които играят основна роля в опазването на околната среда, да се конкурира с фирми в други страни, които не са ангажирани със същите мерки. Ние се ангажирахме с много амбициозни цели, с Парижката конференция, екологичните цели, които очевидно имат влияние върху фирмите, така че наличието на фискална система, която дава по-добри гаранции за европейските компании, е добро нещо".
"Зелените" подкрепят прилагането на въглероден данък основно поради екологични и климатични причини.
Белгийският евродепутат от групата на „Зелените/Европейски свободен алианс“ Саскя Брикмон:
"Изглежда, че има благоприятно мнозинство, така че мисля, че е дошъл моментът за по-технически дебат относно прилагането на такъв данък. Комисията обяви, че в първите 100 дни иска да приложи Закона за климата. Затова считам, че данъкът върху въглеродните емисии също е част от това мислене".
Анализатори обаче не виждат скоро да има светлина в тунела. Симон Таглипиерта от базиран в Брюксел мозъчен тръст:
"Това, че регулаторни механизми за въгледонните емисии като Механизма за корекция на границата, действат на теория, не означава, че те ще функционират и на практика. Не виждам в скоро време това да стане факт в Европа".
Експертът препоръчва усилията да бъдат съсредоточени върху другите стълбове на Зелената сделка и по-специално върху индустриалната политика на ЕС и съфинансирането на научни изследвания и иновации.
Дебатът тепъра започва, а имайки предвид, че Европейският съюз участва в реформата на Световната търговска организация, надеждите са да станем свидетели на по-широка дискусия относно данъчното облагане на въглеродните емисии.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!