Водородът в ЕС може да не стигне за новите планове за декарбонизация

Снимка: GettyImages

Водородът, произвеждан от възобновяеми източници, няма да е достатъчен за бъдещите нужди в ЕС. Това предупреждава доклад на консултантската компания „Делойт“. Данните бяха представени на онлайн среща по темата. Един от авторите на доклада -  Йоханес Трюби каза, че най-големият потребител на водород през 2050 г. ще е транспортният сектор. А общото търсене на водород в Европа вероятно ще бъде над 100 милиона тона. Повече от 50 милиона тона водород ще бъдат използвани в транспорта – директно или като част от синтетичните горива. А европейската промишленост ще се нуждае от 45 милиона тона.

Освен за тежкия транспорт, водородът е важен и за тежката индустрия – производство на стомана, химическия сектор. Това означава, че производството и транспортът ще се превърнат в предизвикателство. До 2050 -та година в ЕС ще са нужни, например до 1700 гигавата ток от слънцето, до 1500 гигавата системи за електролизата за водород или до 1200 гигавата вятърна енергия за производството на водород. Към днешна дата Европейският съюз е инсталирал общо 120 гигавата фотоволтаици и 170 гигавата вятърна енергия. Това би било достатъчно за задоволяване само на 10% от търсенето на зелен водород до 2050 г. Сегашните нужди се покриват и от внос. Като това става от страни като Русия, Северна Африка, Близкия изток. До 2050 процентът на внос ще се вдигне до 15 процента. За веригата на доставка ще са нужни трилиони евро. Това означава, че няма време за губене, за да се подреди регулаторната рамка и да се привлекат инвеститори.

Казва  Йоханес Трюби от консултантската компания „Делойт“. Адина Валеан, комисар по транспорта на ЕС увери, че Европейската комисия е готова да модернизира своите насоки за трансевропейската транспортна мрежа в предложение, което трябва да бъде публикувано през октомври.

Транспортният сектор е под натиска да намали своите вредни емисии на 90% до 2050 година. А според Стратегията за мобилността това означава и че трябва да имаме алтернативи. Затова Европейският съюз подкрепя намерението да бъдат изградени около хиляда водородни зарядни станции до 2030-та година. Във въздушния транспорт „Еърбъс“ планира възможността самолетите на къси разстояния да се използват водородно задвижване. За ЖП транспорта водородното задвижване или хибридното задвижване с батерии също е добра алтернатива на дизела.

Адина Валеан допълва, че преминаването към водород може да предостави около 20% от енергийния микс за ЕС. А нискоемисионните горива и синтетичните горива, които се правят от водород допълнителни 20 процента.

Сега водородът е само 2% от енергийния микс за ЕС. Имаме стратегия, имаме подкрепата на Европейската комисия, имаме и този Алианс за водород.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!