България и Румъния - черните овце в ЕС по отношение безопасността на пътя

Директивата за безопасност по европейските пътища може да влезе в сила едва след две години

Повечето мерки трябва да се приемат на ниво национално законодателство, смята евродепутатът Петър Витанов

Снимка: Институт за пътна безопасност


Миналата седмица Европейската комисия оповести предложението си за новата директива за дисквалификация на шофьорите - отнемането на правоспособността на водач в една страна-членка да важи в целия ЕС. Това обаче ще се прилага при изключително сериозни нарушения. 
Пластиките, с които в момента разполагаме като водачи, ще станат история, ако бъдат приети предложенията на Комисията. Те ще се качват на мобилните ни телефони така както беше и случаят със сертификатите за КОВИД 19. Като първа стъпка от новия пакет за безопасност по пътя, Комисията предлага положителен елемент. Обяви го еврокомисарят по транспорта Адина Вълян: 
Надявам се, че вашите млади зрители, слушатели и читатели ще бъдат доволни от предложението ни да свалим минималната възраст за шофьорски изпити и за придруженото каране на 17. Това обаче ще бъде съпроводено от пробационен период от две години, както и пълна забрана за употреба на алкохол при шофиране в рамките на този период.  
След това обаче идва тоягата. Защото нарушенията на пътя, извършени в чужбина, се изчисляват в милиони, по думите на еврокомисар Вълян:

В момента 40 на сто от нарушенията, извършени от хора, живеещи в друга страна, са приключени, без глобите да бъдат платени. Това е защото извършителят или не е могъл да бъде идентифициран, или защото плащането не е наложено със закон. Нашето предложение засяга този проблем и се опира на подобряване на трансграничното сътрудничество. На тези, които карат опасно, не трябва да се допуска да им се разминава.

И сега идваме до най-тежкия момент - отнемането на свидетелството за правоуправление в една страна-членка да важи за всички държави в ЕС. При какви случаи ще става това? 

Ние избрахме да се фокусираме върху най-важните и най-сериозните нарушения при шофиране. Тоест, употреба на алкохол и наркотици, висока скорост при положение, че бъде причинен инцидент със смъртен случай или сериозни наранявания. Ако това се случи в страна, в която тези деяния са основание за отнемане на книжката за повече от месец, тогава държавата, в която инцидентът е станал, изпраща това искане на страната, в която тя е издадена. 

Помолих еврокомисар Вълян да конкретизира случаите, при които страната, издала книжката, може да откаже да дисквалифицира водача. Ето какво отговори тя:

Страната, издала книжката, може да откаже да я дисквалифицира, ако нарушението не води до такава мярка в нейните граници. Във втория случай това може да стане, ако допустимата скорост е надвишена с по-малко от 50 км. и трето, ако за такова нарушение свидетелството се отнема за по-малко от един месец и не е било съобщено навреме. 

Тя обаче уточни, че страната няма да има право да откаже дисквалификация, ако допустимата скорост е надвишена с повече от 50 км.

Как новите предложения ще се отразят на страни като България и Румъния, които са с най-лошите показатели по отношение на инцидентите и жертвите на пътя в ЕС, попитах еврокомисар Вълян:

 Румъния и България имат лоши показатели, тоест, сериозни наранявания и смъртни случаи на пътя. Всички тези предложения са насочени към поведението на водача. Например, заедно с това ние предлагаме подготовката и изпитът за придобиване на свидетелство за правоуправление да станат по-сериозни и по-адаптирани към рисковете на пътя, както и да се внимава повече спрямо останалите участници в движението. А това ще подготви по-добре водача за получаване на книжката и поведението му на пътя. 

Евродепутатът от Прогресивния алианс на социалистите и демократите Петър Витанов, който е и член на комисията по транспорт на Европейския парламент има изцяло положително отношение към тези предложения. 

Излишно е да коментираме състоянието в България и Румъния - двете държави черни овце в ЕС. Това при всички положения би трябвало да доведе до по-малко инциненти на пътя. Макар че младите шофьори са само 8 на сто, те са отговорни за над 40 на сто от фаталните инциденти. С тази директива 17-годишните ще могат да получават книжка, ще имат право да шофират с придружител и от 18 години да бъдат самостоятелни. Така те ще могат да придобият някакъв опит и после да бъдат активни на пазара на труда, тъй като имаме недостиг на 500 хиляди щофьори на ТИР-ове в Европа. Това би им дало възможност на 18 години те да кандидатстват за тази работа.Няма как на 18 години да можеш да караж самолет с 200 пътници на борда, но не и ТИР.

По-добрата събираемост на глобите в ЕС при нарушение в друга страна-членка би имало възпиращ и възпитателен ефект, смята евродепутатът Витанов. Той определя проблема с високия процент тежки инциденти по пътищата у нас като комплексен:

Директивата дава решение на една много малка част от мерките, които трябва да бъдат взети. Състоянието на пътищата, некачествената маркировка и настилка, липсата на ефективен контрол, корупцията са все неща от вътрешното законодателство, които би следвало да бъдат променени. Да, има и европейски механизми, що се отнася до европейски средства, изразходвани за пътната инфраструктура и европейската прокуратура би могла да се намеси. Но по-голямата част са свързани с ефективното спазване на съществуващото законодателство и неовходимостта от неговата промяна.Не може с пръчката на Хари Худини ЕС да реши чисто вътрешните ни въпроси.

Витанов смята, че Европейския парламент ще може да приключи въпроса с приемането на тази директива до края на неговия мандат, тоест, за по-малко от година, а до две години и половина тя да влезе в сила.

По-бързите промени са характерни за националните законодателства. Много неща могат да бъдат направени на ниво национална държава. Европейските промени се случват бавно, просто защото ангажират 27 страни-членки. 

Понеже работя в Белгия и се возя с белгийски шофьори и ги питам: "Има ли при вас корупция по пътищата?" и те казват: "Корупцията при нас беше голям проблем в Белгия, специално в Брюксел, тъй като пътните полицаи там са били на две нива - на федерално и на местно. На местно равнище хората се познаваха и много често се правеха компромиси с нарушителите. Процесът с борбата с корупцията по белгийските пътища отне 20 години. В момента обаче не можете да видите корумпиран белгийски полицай. България просто трябва да започне отнякъде. За мен това е свързано с ефективен контрол върху законодателството, с наказание за двете страни, които участват в корупционния процес, за подмяна на административни кадри. Това няма да стане от днес за утре, но пътят е този. В Италия също има високо ниво на корупция сред пътните полицаи. И това вече е изкоренено. Разбира се, има единични случаи, но няма пандемичния характер, какъвто има в България. Само с решителност и водя това може да бъде преборено като явление. Ако щете, с нормализилане на възнаграждението на хората, които работят на пътя. 



По публикацията работи: Ангелина Пискова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!