След първата българска постановка на вагнеровата тетралогия „Пръстенът на нибелунга“ Софийската национална опера извървя още една голяма стъпка в развитието на българското оперно изкуство. На 26-и февруари беше премиерата на операта „Тристан и Изолда“ на Вагнер. Това е творба, която е по-статична и по-камерна в действието. Съответно поставя във фокуса на вниманието певците и предявява много по-големи изисквания към тях за опитност, която би им позволила да разгърнат и артистичните си умения. В това, че имаме вече български вагнерови певци, са се убедили много слушатели, които са проследили прякото предаване на премиерния спектакъл на 26-и февруари по програма „Христо Ботев“ на Българското национално радио. Това, което мога да добавя, е визуалната представа. Най-силният ми спомен от постановката на „Тристан и Изолда“ на режисьора акад. Пламен Карталов, сценографа Миодраг Табачки и художника на костюмите Лео Кулаш е за едно приказно красиво второ действие! Представете си сцената като Вселена, изградена от материи, които си „играят” със светлината и пластичността. Действието се развива сякаш на едно ложе, разделяно от невъзможността на любовта на Тристан и Изолда, извън времето и пространството, или във всяко време и пространство. Така, както можеш да се „потопиш” в красивата вагнерова музика, така и очите ни се потапяха в омагьосващата гледка на сцената. А сякаш точно във второ действие и певците се потопиха още по-дълбоко във вагнеровия музикално-поетичен свят, за да ни отведат с лекота чак до напълно заслужените 10-минутни финални аплодисменти.
Поздравления за Софийската опера за тази продукция на „Тристан и Изолда“. Наистина, гледали сме много вагнерови постановки. Мисля, че това ни е 20-ата постановка на „Тристан и Изолда“. Ние сме от Берлин. За първи път сме тук, в този театър, който е много красив, сподели пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства „Каста дива” немско семейство, което идва за първи път в България.
Хареса ни, както и миналата година. Вълнуващо е! Ние сме от Франкфурт, сподели друго немско семейство, което посещава за втори път вагнеров спектакъл на Софийската национална опера.
Това е повествование, което се развива много бавно и затова винаги е изключително трудно да изградиш добър спектакъл в цялост. Мисля, че диригентът Константин Тринкс и консултантът Рихард Тримборн са свършили чудесна работа! Спектакълът е интересен и заедно с добрите певци и оркестър е нещо, заради което си струва да се завръщаш отново в София, каза вагнерианец, пристигнал от Холандия. Заедно с тетралогията „Пръстенът на нибелунга“ това е петото му гостуване в Софийската опера.
И така, новият път в репертоарната политика на Софийската национална опера, който акад. Пламен Карталов проправя въпреки скептицизма на много български музиканти се оказа успешен. Следващата стъпка, която очаквам, е поставянето на вагнерова творба, достъпна за още по-широк кръг меломани. Може би „Летящият холандец“.
В събота, 21 септември, в София започна шестото издание на фестивала за камерна музика "Камералия". То ще продължи до 9 октомври и включва общо пет концерта под надслов "Камерната музика като страст". Втората изява е на 24 септември в Софийската градска художествена галерия. Тя е на част от своеобразния диптих, с които фестивалът поставя акцент..
"Творението е красив организъм, съставен от множество форми, безброй същества. Но като че ли рядко виждаме неговата същност, скрита от собствените ни проекции – желания и страхове. А в страха и желанията си се опитваме да капсулираме битието, да го геометризираме и класифицираме. А защо след това да не почерпим от благата му и да отстраним неудобствата?..
Институтът за съвременно изкуство в София открива тази вечер изложбата "Спътници в историята" на Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев. "Програмата, която озаглавихме тази година "Живот заедно", е част от проекта "Суперпозиции" 3, започнат от института преди 3 години. Всяка година се кани нов куратор, който предлага една тема", обясни пред БНР..
София се присъединява към големите европейски и световни центрове, домакини на атрактивни международни изложения за съвременно изкуство. Sofia Art Fair ще се проведе от 3 до 6 октомври в София Тех Парк. В изложението ще участват галерии и колективи, които представляват над 70 автора, творящи в най-разнообразни художествени стилове. БНР е медиен..
Визуалният артист Елена Филипчева представя изложбата си FAKE PHOTO EXHIBITION в One Gallery. "Съвременният разговор се води в посока фалшиви новини, фалшиви профили, фалшиви стоки, дори фалшиви хора. Не исках да заблуждавам зрителите за това какво ще видят. Исках те сами да изградят своята фабула и да интерпретират. Аз съм..
Композиторът Георги Андреев, ръководител на оркестъра в Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", гради творчески връзки и със Симфоничния оркестър на БНР от много години. На 27 септември в зала "България" неговата пиеса "Земя на рози" за гъдулка и оркестър ще открие първия концерт от новия сезон на състава, а самият автор ще бъде и солист. Другите..
Есента носи в себе си някаква мъдрост. Придава отвън и отвътре усещането за нещо топло и уютно. Есента е обръщане към себе си, някакъв особен инсай д, в който като филм се прожектират спомените ни, случките и преживяванията. Появяват се картини, все още ясни и неподправени. И ние сме в синхрон с времето, леко отпочинали, леко уморени. Вече не..
Есента е времето, когато заболяванията на опорно-двигателния апарат напомнят за себе си. Дори да нямате такива, пак може да усещате болки или в..
" Много често сме били употребявани политически, мислим този път да не го допуснем ". Това заяви пред БНР Бисер Бинев – председател на местната..
Необикновен археологически сезон изпраща екипът на проф. Людмил Вагалински, а новите разкрития на Хераклея Синтика привлякоха интереса на целия..