Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Харуки Мураками и Жоржи Амаду в Club Silencio на “Аларма”

Ранният Мураками и късният Амаду в литературната рубрика на “Аларма”.
Снимка: Цветан Цветанов

За измамната обозримост на реалността и за овците във вълча кожа

Романът “Преследване на дива овца” може и да не е точно “Мураками в пълния си вихър”, ако може така да се изразим, но със сигурност е добра скица на това, което после (десетилетие-две по-късно) ще се превърне в “Хроника на птицата с пружина”, “Кафка на плажа” и другите безспорни “големи риби” на писателя. Разбира се, винаги го има рискът ние, чужденците от Далечния Запад, които сме опознали първо шедьоврите на Мураками (закон в издателския бизнес - особено в случаите когато имаме световно нашумял автор + далечна култура в съвременните й измерения), да останем разочаровани от “Дивата овца”… Но пък какво ни струва и да погледнем на романа като документалисти, а не като суетни лит-крит-всезнайковци? Истината е, че ако я нямаше “Дивата овца”, нямаше да я има и “Птицата с пружина”, както е вярно и че ако го нямаше “Мърфи”, нямаше да го има и “Молой”; ако я нямаше “Глътка въздух”, нямаше да я има “1984”; ако ги нямаше новелите от “Носталгия”, нямаше да бъде написана и трилогията “Ослепително” (примерите са напосоки и нарочно се разпростираме само върху автори и произведения от ХХ век, за да не стане списъкът безкрайно дълъг). В “Преследване на дива овца” (1982) на Мураками ние, хората от бъдещето, можем да открием множество матрици и заготовки за по-късните му романи - на границата на шаблона, но - слава богу - само на границата. Мураками знае как да изрязва формички, но и как да ги прегъва на най-неочаквани места, за да придобие това, което е върху листа хартия, онази три(-и-не-само-три-)измерност, която отличава произведенията на създателите на светове от тези на обикновените създатели на бестселъри.
Да видим какво имаме тук: (квази)криминале с елементи на абсурдизъм - добре; роман за търсенето на смисъла в един мистичен, хаотичен, зловещ до комичност и комичен до зловещост свят; нетрадиционен поглед към най-новата история, икономиката, географията и ценностната система на съвременна Япония; роман за разпадането на света; роман за себепознанието; политически роман, изследващ (макар и от безопасно разстояние) тъмната страна на лидерството; върколашки роман за вселяване, обладаване и преобразяване; роман за връзката между генетичното и метафизичното… Всичко това - все още над земната повърхност (дори нагоре в планинската пустош - толкова далеч, че никакви кредитори да не могат да те намерят, там, където можеш да оцелееш само с водач-айну и с животински инстинкти): в по-късните романи на Мураками героите му ще слизат все по-надолу - в кладенци, в дупки, изкопани в земята и в свои лични преизподни от пустош и нежелано себепознание и себенамиране. Тук обаче, в “Преследване на дива овца”, между другото, заснежената планинска пустош си има своята съвсем конкретна роля (която не е толкова различна от тази на кладенеца) – подсилването на ужаса - в случая: на онзи зловещ бял цвят, който, както в “Моби Дик”, както в “Серия 49”, както в “Моделът”, както в което и да е африканско предание, не е символ на никаква чистота, а точно обратното - на ужаса от бездната на злото. А бялото руно на нашата дива овца тук съвсем не е като на небесните овчици от “Доктор Снагълс”, нито има каквото и да било общо с пухкавите облачета и с овцеброенето за лека нощ. Тази конкретно овца в този конкретно роман се явява обладател не просто на нечисти сили, а на самата Нечиста сила - и има много точна идея в кого да се всели, за да осъществи пъклените си замисли в този свят.
Всъщност, типичните за книгите на Мураками идеи за неведомите пътища на злото и неразгадаемите метафизични машинации в “Преследване на дива овца” са с една или дори с две идеи по-директни отколкото в по-късните му произведения. И самата (гениална в своята абсурдност) идея именно овца, а не вълк, лъв, орел или някое по-гордо животно, да се вселява в силните на деня и да ги направлява в безумните им решения, прави романа много по-социален и по-политически ориентиран дори от “Хроника на птицата с пружина” (1992), където на доста повече страници се говори и за абстрактни неща като зловещата страна на политическата власт, и за конкретни политически ходове от най-новата история (със съответните последици)  като японската инвазия в Манджурия.
И още един любим атрибут на по-късния Мураками, който можем да открием и тук: белезите - в “Преследване на дива овца” те все още са характерни черти (най-красивите уши на света), а не аномалии (като синьо петно на бузата или накуцване), но още в този роман изпълняват отредената си роля на индикации за онези пропуквания в гладката и обозрима реалност, които неминуемо накрая ще ни отведат на дълго пътешествие с множество чудаци и с немалко метафизичен (но и съвсем физически) екшън. А колкото до сравненията с Хамет и Чандлър, така любими на западната критика, можем да добавим и още едно - с “Нюйоркска трилогия” на Пол Остър - книга излязла точно в година на първия превод на “Дивата овца” на английски - 1989… Което само идва да докаже (за хиляден път), че съвременната история на Далечния Изток - и въобще, на всички култури и цивилизации, които наричаме незападни – не е някакъв низ от екзотични факти и клишета за древността, а напълно равностойна и понякога дори по-съвършена паралелна история на света.

… и още една паралелна история на света

“Откриването на Америка от турците” (1994), последното произведение на Жоржи Амаду, също като “Дивата овца” на Мураками, съвсем не е сред великите шедьоври на създателя си, но с чисто изследователска цел си струва да бъде прочетено. Първо - от четене (особено от четене на Амаду) никой не е умрял, и второ - макар и писано по поръчка (по повод 500-годишнината от откриването/завладяването на Новия свят), “романчето”, както го нарича самият автор, си го бива най-малкото заради перипетиите около създаването си (достойни за много по-значими произведения) и заради темата за “турците”, добре позната от “Габриела”, “Токая Гранде” и други големи произведения на Амаду, но за първи път в творчеството му – централна. Освен това “Откриването на Америка от турците” е и своеобразно сбогуване с един от най-сладкодумните разказвачи на ХХ век – винаги, когато четем последните редове, написани от обичани от нас писатели, дори тези редове да не са сред най-гениалните им, те пускат филизи в душите ни и понякога остават там много по-дълго от други, по-достойни и по-интересни произведения. За перипетиите на “романчето” от поръчването му от известна италианска авиокомпания (в трилогия с творби на същата тема, възложени на Норман Мейлър и Карлос Фуентес), през фалирането на компанията и неосъществяването на проекта, та чак до турското му издание, можете да прочетете в авторовия предговор. Който си е доста добър образец и за художествено, и за публицистично произведение по въпроса за “откриването”, “завладяването” и “съвременните спекулации”. А въпросните турци - ако си спомняте ливанеца Фадул или сириеца Насиб от по-ранните романи на Амаду, “съвсем не са турци, а истински араби”. Става дума за културен и икономически феномен от края на ХІХ век - една от последните вълни на откриването/завладяването на Новия свят, когато - при поредното голямо преселение на народите - множество араби решават да опитат късмета си в Америка и стават “бразилци, и то от най-добрите” (по думите на Амаду), а също така и кубинци и пр. Бразилските сирийци и ливанци, влели свежа кръв в голямото смесване на народите в Латинска Америка (а и инвестиции в икономиката й), също като кубинските евреи и други малки и големи общности, идващи от нашата част на света, и до днес биват наричани “турци” просто защото през ХІХ век те пристигат в Новия свят с документи, издадени от Османската империя. Как възприемат истинските турци тази специфична терминология, и до днес не ми е известно, но най-вероятно - с усмивка и намигане: че те и американските индианци, както знаем, не са точно индийци. А за бюрократичните плетеници от времето на разпадането на Османската империя ще си говорим по други поводи (наскоро един мой приятел - кюрд от Аъра, живеещ в Истанбул и Лондон - ми сподели, че документите за земя, с които разполага семейството му, са издадени през ХІХ век на арменски език и важат и до днес - в друга държава и при съвсем друг политически строй).
Но да се върнем на Амаду: “Откриването на Америка от турците” може да е роман за турци, за араби, за бразилци или за марсианци, но най-важното е, че е роман - типично “по амадувски” - за плътските и душевните наслаждения на млади и стари, на бедни и богати, на изтънчени и грубовати - въобще: на нашего брата (да не забравяме и сестрите). Още подзаглавието на романа - “Женитбата на Адма” - ни подготвя за онази изтънчена плетеница от бурни страсти, тънки търговски сметки, безделнишки мъдрости, персийски поетични рецитации в публични домове, душевни терзания и телесни разпускания, в която Амаду остава безспорен шампион дори след 80-ия си рожден ден. Перипетиите на търговеца Жамил Бишара (продължение на образа на Фадул от “Токая Гранде”), на образования безделник “професор” Радуан Мурад, на стария, видял се в чудо, баща Ибрахим Жафет и на младежа Адиб Баруд (който редува любовните ласки в семейното ложе с хубав бой, за да е семейният живот процъфтяващ и здравословен) са едно весело сбогуване с Жоржи Амаду, което е и необходимият “хепиенд” на творчеството на най-големия хедонист в бразилската литература (пък и не само). В чисто литературен план предишният му роман, “Токая Гранде” (1987), беше шедьовър (и до днес е любимото ми произведение от този автор – б.авт.), но просто щеше да е грехота един такъв жизнеутвърждаващ път в литературата да завърши с толкова потресаващо мрачно произведение. Та затова прочетете “Турците” - ще ви олекне и пак ще заобичате живота - а това май е по-важно от всякакви литературни акробатики и жонглирания.

(Материалът е публикуван във в. “Гласове”)

По публикацията работи: Цветан Цветанов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30