Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Магията „Тристан и Изолда“ на сцената на Софийската опера

БНР Новини
Момент от генералната репетиция на „Тристан и Изолда“ на сцената на Софийската опера.
Снимка: БТА

Артистичност, наред с технично певческо майсторство – такива са изискванията на Вагнеровия театър, които вече са добре познати на трупата на Софийската опера. Премиерното заглавие в афиша й е „Тристан и Изолда“.  С тази си творба Рихард Вагнер дeфинира своята философия в достигането на върховен импулс и смисъл на живота, с прозрението, че само чрез любовта човек може да открие себе си. – разсъждава режисьорът Пламен Карталов. Езиковият и стилистичен консултант на проекта Рихард Тримборн споделя:

Точно преди една година, през месец февруари започнахме работа. За разлика от другите творби на Вагнер, тя има сравнително малко активно действие, за сметка на богатия израз на вътрешни емоции. Това е предизвикателството пред нейната сценична реализация. Комплименти за артистите на Софийската опера, които отдадоха своите сили, талант, въодушевление и ентусиазъм, за да вникнат и отвъд текста. Направиха го по начин, достоен за възхищение и така изкачиха този своеобразен връх Еверест.

Двама са диригентите на постановката: познатият на българската публика Велизар Генчев и Константин Тринкс от Германия. От 2009 г. г-н Тринкс е главен музикален директор в Дармщатския държавен театър, гостувал е и на редица световни сцени.

За първи път съм в София и съм изключително впечатлен от дълбочината на интерпретация на творбата от българските артисти – казва диригентът. – Срещнах голямо внимание и желание за работа. Операта не е поставяна в България, а това прави задачата ни още по-отговорна. Знам, че тетралогията „Пръстенът на Нибелунга“ от Вагнер е имала голям успех. Щастлив съм, че мога да работя върху „Тристан и Изолда“ и да бера плодовете от натрупания през изминалите пет години опит в немския стил.

Във възторг от Константин Тринкс е сопраното Цветана Бандаловска, която ще се въплъти в ролята на Изолда. „Много важно е между певец и диригент да има вяра и доверие“ – каза тя и призна, че това е събитие в кариерата й. Цветана Бандаловска допълни:

За мен „Тристан и Изолда“ е операта на оперите, защото в нея е скрита загадката на човешката душа.На финала моята героиня се изкачва в друго измерение, полита в различно пространство. Там има други същества, други светлини – контролът на артиста трябва да е голям.

Снимка: БГНЕСТрудна и в същото време интересна за съпреживяване е Вагнеровата „Тристан и Изолда“. Мариана Цветкова разказва:

Ролята на Изолда е мечта от студентството ми, а то бе отдавна. Благодарна съм на Пламен Карталов, че помогна да я реализирам. Творбата ни потапя в истинска любовна магия. За мен това е осмата опера от Рихард Вагнер, в която играя голяма роля. Явно много го обичам.

За спектаклите на „Тристан и Изолда“ идва публика от Вагнеровите общества от Германия. Директорът на Софийската опера Пламен Карталов сподели, че целенасочено разширява репертоара на театъра, за да може наред с италианския, френския и руския репертоар, да присъства и немският. Следващото предизвикателство е да „заведем Вагнер в Германия и вече работим по този проект. – сподели той. – Това ще стане през септември в сърцето на Бавария в един приказен театър в град Фюсен.







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.