Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На опера в събота: „Чужденката” от Винченцо Белини

БНР Новини
Сопраното Марлис Петерсен в ролята на Алаиде
Снимка: marlis-petersen.de

В оперната вечер на програма „Христо Ботев” ви предлагаме запис (от 24 януари 2015 г.) на „Чужденката" в Theater an der Wien, Виена.

Действащи лица и изпълнители:
Алаиде (чужденка) - Марлис Петерсен, сопран
Артур, граф на Равенстел - Норман Райнхард, тенор
Барон Валдебург, таен барт на Алаиде - Франко Васало, баритон
Изолета, годеница на Артур - Тереза Кролталер, мецосопран
Осбург, довереник на Артур - Владимир Дмитрюк, тенор
Сеньор ди Монтолино, баща на Изалета - Мартин Шнел, бас/Стефан Черни, бас

Хор „Арнолд Шьонберг" с диригент Ервин Ортнер

Виенски радиосимфоничен оркестър, диригент Паоло Аривабене.

Марлис Петерсен - родена е през 1968 г. в Тутлинген, Германия. Печели шест важни клавирни конкурса преди да постъпи в консерваторията в Щутгард. Там учи музикална педагогика, флейта и танц, както и пеене. Оперният й дебют е в Нюрнберг като Енхенот „Вълшебният стрелец” на Вебер, което й осигурява договор с немската опера в Рейн. Там пее предимно в опери на Волфганг Амадеус Моцарт и Рихард Щраус. На 6 септември 2007 изпълнява партията на Афродита в световната премиера на операта „Федра” наХанс Вернер Хенце в Берлинската държавна опера. Другата голяма световна премиера, която тя осъществява е през май 2008 в „Земперопер”, Дрезден - Мария от „Голямата магия” наМанфред Тройан. През 2010 г. Във Виенската държавна опера тя е Медея в премиерата на операта „Медея” на Ариберт Райнман. Изключително впечатление прави изпълнението й на партията на Офелия в „Хамлет” на Тома на сцената на Метрополитън опера, роля подготвена само за четири дни.
Марлис Петерсен гостува във Виена, Залцбург, Мюнхен, Лондон, Париж, Женева и Монте Карло. Високо се оценяват и изпълненията й в творби на Бах дирижирани от Тон Коопман и Хелмут Рилинг. Заедно с пианиста Йендрик Спрингер изнася песенни рецитали. Участвала е в записите на „Месия” на Хендел, „Годишните времена” на Хайдн, Меса в си минор на Бах, „Орландо Паладино” на Хайдн, „Верният пастир” на Моцарт.

Американският тенор Норман Райхард е бил водещ солист на операта в Лайпциг през 2009 г. Там е пял в „Дон Жуан”, „Вълшебната флейта”, „Така правят всички жени”, „Турчинът в Италия”, „Алчеста”, „Севилският бръснар”, „Евгений Онегин”. Учил е в оперното студио в Хюстън и там е пял в „Беатриче и Бенедикт” и „Сън в лятна нощ”. През 20010 пее в операта в Базел във „Великата херцогиня на Геролдщайн” с Ане Софи фон Отер. Пак там е канен и за постановки на „Манон” и „Катя Кабанова”.
Високо се оценяват изпълненията му в „Травиата” в Лил, „Похожденията на безпътника” в Лайпциг и „Евгений Онегин” на фестивала в Брегенц.

Франко Васало - италиански баритон роден на 1 август 1969 г. в Милано. Първите му професионални изяви са на концертния подиум в родния му град. Сценичният му дебют е в театъра в Новара като Давид от „Приятелят Фриц” на Маскани и Белкоре от „Любовен еликсир” на Доницети. Следва Форд от „Фалстаф” във Верона съвместно с Ренато Брузон в главната роля. Все през тази 1997 г., но вече във Венеция той прави и своя първи Фигаро, и пак през тази година представя своя първи Шарплес в „Мадам Бътерфлай” на Арена ди Верона с Райна Кабаиванска. На следващата година Васало се връща отново във Венеция, за да участва в „Крадливата сврака”, а през 2000 прави и дебюта си в „Сватбата на Фигаро”.
През 2000 г. започва и международната му кариера - от Виена с Енрико от „Лучия ди Ламермур” и с Едита Груберова, след това Цюрих - „Дон Карлос”, Париж и Билбао със „Сицилианска вечерня”.
След тези успешни участия и ласкавите отзиви кариерата му се развива с нови роли и на нови сцени - 2002 дебют в Миланската скала с Фигаро на Росини, и пак с тази партия гостува във Филаделфия, и на сцената на Метрополитън опера, Ню Йорк. В МЕТ ще бъде и по-късно за спектаклите на „Пуритани” с Анна Нетребко и Грегъри Кунде, както и за „Любовен еликсир” с Анжела Георгиу и Масимо Джордано, „Атила” с Виолета Урмана и Самюел Рейми.
Следващите години вече е в Берлин за „Пуритани”, във Виена за „Фаворитката”, в Триест за „Травиата” и „Ернани”, и във Верона на Арената за „Травиата”, „Севилският бръснар” и „Аида”. През 2007 дебютира в Ковънт Гардън, Лондон.
Още от все по-разширяващия се репертоар на Франко Васало: „Отело” - Яго, „Андре Шение” - Жерар, Набуко.
Гостувал е и в България.

Съдържание на операта „Чужденката”

събота, 18 април от 20.00 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Доайенът на японския джаз Масахико Сато за първи път в София

Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото вече лято) – вдъхнови екипа на "Аларма Пънк Джаз" през октомври да покани и друг от първопроходниците на японския авангарден джаз (от 60-те, че дори още от края на 50-те, та до днес!), а именно -..

публикувано на 26.09.24 в 20:52

Георги Ценов: Любовта към звука е първият фактор за това дали искаш да свириш на даден инструмент

Перкусионистът Георги Ценов е роден в София и започва музикалното си образование от ранна възраст. Завършва Националното музикално училище "Любомир Пипков" и печели множество международни награди, сред които трето място на "Млади виртуози" през 2006, второ място на Международния конкурс "Пендим" награда на публиката на Международния конкурс за ударни..

публикувано на 25.09.24 в 12:35

Полифоничното сътворение по време на фестивала Laus Polyphoniae

В предаването "Музика хисторика" ви пренасяме на фестивала за ранна музика Laus Polyphoniae в Антверпен , който тази година се състоя между 23 август и 1 септември. Както винаги сред участниците бяха едни от най-известните вокални и инструментални състави, изпълняващи музика от Средновековието, Ренесанса и Барока, в това число Cappella..

публикувано на 23.09.24 в 09:15
Ангел Антонов

Нова монография, посветена на Райна Кабаиванска, я определя като "Весталка на операта"

Предаването "Неделен следобед" чества Деня на българската независимост с почит към един от най-независимите и достойни хора на изкуството, родени в България. Празничното издание на 22 септември от 14 часа е изцяло посветено на легендарната, прочута в целия свят българска певица, на чаровната и харизматична жена, на недостижимата актриса, отдаден..

публикувано на 22.09.24 в 08:11

Карл Бьом: Дали чувам музиката? Та тя извира от мен…

На 28 август музикалният свят отбеляза 130 години от рождението на Карл Бьом – един от колосите на диригентското поприще на ХХ век. "Патриарх на хармонията" го наричаха, а съвременниците му шеговито, но и със страхопочитание произнасяха: "Да отдадем дължимото на Бьом Австрийски!" Самият маестро пък бе съвсем лаконичен: "От мига, в който проговорих,..

публикувано на 21.09.24 в 08:10