Турция връща позициите си на туристическите пазари с очакване за рекорден брой туристи
публикувано на 15.05.18 в 11:11
Турция възстановява традиционните си позиции на международните туристически пазари. Много търсено е съчетанието на почивка с културен туризъм. На снимката: Старият град на Мардин.
Репортаж на Мила Младенова за предаването ''Хоризонт до обед''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
През тази година Турция възстановява позициите си на туристическия пазар и отчита засилен интерес на традиционни посетители. Министерството на културата и туризма в Турция обяви 2018 за Годината на Троя точно 20 години след като археологическият обект влезе в списъка на световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО.
Планирането на ваканция в Турция, изборът на период и на хотели започнаха още в началото на годината. Българските туристи, които се интересуват от дестинацията обаче останаха изненадани от повишените цени. Джамал Лютви, управител и собственик на туроператорска агенция пояснява:
"В Турция тази година се очаква голям бум. Всички, които обиколиха цял свят и видяха, че предлага по-добри условия, затова се връщат обратно към Турция. Затова и цените на хотелите се увеличиха почти двойно."
Според Лютви освен руснаци, германци и англичани, които са се върнали да почиват в Турция, в момента българите също пътуват много. През последните две години туризмът на Турция преживя сътресения, посочва и Асен Хитов, управител на друга туроператорската агенция:
"Имаше притеснения за пътуване в Турция. Българските туристи през изминалите две години поради този страх леко загърбиха Турция, опитаха други дестинации. но във всички тези дестинации те не успяха да намерят нито това качество, нито тези ниски цени, нито този бърз транспорт. В момента интересът наистина е огромен. Усети се още на Нова година. От България до Анталия имаше девет чартъра."
Обстановката в турските курорти винаги е била много сигурна, дори по времето, когато хората си мислеха, че не е, допълни Асен Хитов.
Туроператорските агенции предлагат чартърни програми, които започват от края на април и продължават до края на октомври, както и автобусни програми с продължителност между 6 и 12 дни. Според Асен Хитов се търсят и двата сегмента - както ваканции, така и екскурзии.
"Приоритетно се продават почивки, но има възраждане и на екскурзионните програми, които се продават. ние предлагаме един висококачествен продукт - с чартърен полет се лети до Анталия и от там правим екскурзионна програма до Кападокия, която се приема много добре от туристите. Местата се изчерпват много бързо. По всички дати вече почти няма места. Имаме и нови програми, които включват Памуккале, района на Фетие, района на Дидим. Към този тип екскурзии има огромен интерес."
Асен Хитов подчерта предимството на Турция като дестинация all inclusive, което дава възможност на пътуващите по-спокойно да си планират бюджета.
След отдръпването по политически причини през тази година Турция очаква значително увеличение на туристите от Русия. Миналата година руснаците направиха рекордна година за Турция. Тази година самите турци твърдят, че ще приемат около 5.5 милиона руснаци, уточнява Галин Георгиев, управител на туроператорска фирма. По думите му, в момента Турция върви много силно на руския пазар.
През 2017 година Турция постигна исторически рекорд по брой на туристите, отбеляза при посещението си у нас през февруари и турския министър на културата и туризма Нуман Културмуш:
"Над 32,3 милиона турсти са посетили Турция през миналата година, от тях 4,5 милиона са руските туристи, 3,5 милиона са от Германия, милион и половина са гостите от България."
Нуман Културмуш изрази надежда, че тенденцията ще се запази:
"Тази година очакваме 38 милиона туристи. Надяваме се да постигнем приход от порядъка на 30 милиарда долара. Работим за това да привличаме туристи не само от европейските страни, но и от Китай, Индия, Индонезия, Южна Корея, от целия свят."
Турция обаче попада под силната конкуренция от Египет, който в момента се отваря отново като туристическа дестинация и атакува пазара с доста изгодни оферти. По стечение на обстоятелствата руснаците са обеднели през последните години, така че за Египет това ще бъде добре дошло, коментират експертите в туризма.
Що се отнася до турските туристи в България, по данни на Министерството на туризма у нас през миналата година те са били малко над 636 000. Техните предпочитания са свързани с планинските курорти, ски ваканциите и спа курортите ни.
Водена от икономическия си интерес националната авиокомпания на Турция организира мероприятия за популяризиране на туризма в България. Генералният мениджър за България Мехмед Гюркайнак заяви:
"Освен като авиокомпания, ние също се възприемаме и като посланици на България. Затова организираме инфотурове за журналисти и туроператори, които идват във Банско и Велинград. След тези инфотурове Банско в момента е много популярна дестинация в Турция. В близките месеци планираме инфотурове за Велинград и Бургас, за да популяризираме спа туризма и летните курорти на България."
През миналата година организирахме турове от Япония, Китай, Корея, Йордания и Алжир, за да популяризираме България и чрез нас повече туристи да я посетят, допълни Гюркайнак.
Всички гледни точки по темата чуйте в звуковия файл.