Българските игрални филми в европейския контекст. Привличането и образоването на нови публики – това беше темата на дискусия, което се проведе във Фестивалния и конгресен център – част от програмата на 40-ия фестивал "Златна роза" във Варна.
В отворената дискусия, инициирана от бюро "Творческа Европа МЕДИА – България", беше поставен акцент върху необходимостта от обръщане на специално внимание и прилагане на нетрадиционни форми на филмово обучение.
Върху киното и публиките повлияват много фактори. Сред тях е дигиталната инвазия, както и 2-годишната пандемична изолация, от трета страна – липсата на достатъчно време да се насладим на хубав филм в киносалона, открои пред Радио София Камен Балкански - ръководител на българското бюро "Творческа Европа МЕДИА".
В днешната дискусия са участвали експерти от Гърция, Северна Македония и Хърватия, но проблемът с привличането на публики е общоевропейски, дори световен. Навсякъде функционират национални центрове или агенции, с чието финансиране се правят филми, но трябва да се мисли и за достигането им до зрителите, подчерта Балкански.
Като един от добрите примери у нас той посочи проектът CinEd – Европейско кинообразование за деца и младежи, който се изпълнява от 7 години. Той дава възможност 5 страни да споделят свои методологии за приучаване да говорим на езика на киното с 9 до 16-годишни деца и подрастващи. Как да гледат, да виждат и да плуват в дълбоките води на киното. Да им дадем ключ за бъдещи кинопреживявания. Друг добър пример е проектът "Резонанс", както и "Кино за учащи" на столичния Дом на киното.
По отношение на политиката и връзката на образованието (училището) с киното сред страните с най-добър и разнообразен опит е Франция, каза още Балкански.
В следващите 2 месеца се очакват новите конкурси на програма "МЕДИА". Един от тях е точно за развитие на аудитория и образование. За целта ЕС предвижда 5-милионен бюджет.
Чуйте разговора на Катя Василева.