Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2023 Всички права са запазени

Тома Белев: ОВОС-ът на "Струма" не изтича през май

Твърденията, че ОВОС изтича през май не са верни, заяви пред БНР Тома Белев – бивш зам.-министър на околната среда и водите.

"Имаме положителен ОВОС, който е влезнал в действие, той се реализира, той е от 2008 г. Този ОВОС допуска в района на Кресненското дефиле магистралата да мине по два начина – чрез тунел или чрез обходен маршрут в полите на планина Пирин. През следващите години обаче Агенция "Пътна инфраструктура" не е направила нито една стъпка, за да проектира тези два разрешени от процедурата по ОВОС през 2008 г. варианта. Още повече, че действащият ОВОС (този от 2008 г.) и на чието основание се строи магистралата, изисква магистралата да започне в района на Кресненското дефиле – той да е първият район, тъй като това е тясното място. Това не е направено от следващите кабинети, започнати са други участъци от магистралата", обясни Белев в интервю за предаването "Хоризонт до обед".


Той припомни, че през 2017 г., под натиск на строителите на магистралата, се приема вторичен ОВОС, частично изменение, който казва – "ние считаме, че вместо да правим магистрала в района на Кресненското дефиле, трябва да се направи един главен път в посока на Гърция, в полите на Пирин". Още през 2019 г. ЕК казва, че този ОВОС има съществени проблеми и не може да се приеме за легитимен, подчерта експертът.

"Разбирам, че строителите са доволни от това. Но аз като потребител – предпочитам да имаме цяла магистрала, вместо един главен път", посочи още той.

По думите му този ОВОС от 2017 г. вече е изтекъл. Процедурата е ясна и не трябва да се започва отначало, категоричен бе той.

При новите цели, които са одобрени, също имаме сериозен проблем от служебния кабинет, подчерта Тома Белев и обясни:

"Сегашният служебен министър на околната среда и водите си позволи да прескочи Министерския съвет при одобряването на тези цели, което е нарушение на закона – той ги одобри в една заповед, която сам си подписа. Това е нарушение на Закона за биологичното разнообразие. Още повече, че този член, на който се позовават заповедите, е разглеждан от Конституционния съд, направено му е ясно тълкуване и служебният министър премина през закона и решението на КС само и само да имаме одобрени цели, които имат сериозни проблеми".

Според еколога в новите цели са пренебрегнати най-добрите научни познания.

"Това, което трябва да се направи в момента, е да се осъвременят тези цели, да минат през съответния ред, да се отразят най-добрите научни познания в тях, АПИ да разработи на едно и също ниво вариантите, които се подлагат на оценка – тепърва да разработват след 15 години. АПИ 15 години не си е свършила работата, както е указано от решението по ОВОС и както ЕК го е казала в специални писма към българското правителство през 2019 и 2022 г.".

Магистралата трябва да се прави по реда на закона и да не се правят компромиси с околната среда или транспорта, каза Тома Белев. Той отново повтори, че вариантът, който се гледа през 2017 г., е за главен път, а не за магистрала:

"Това, което изисква икономиката на България и идеята за опазване на околната среда, е да имаме магистрала през цялата територия на България, а не главен път. Ние ако искахме да имаме главен път, отдавна да сме го построили".

Ако се спазват всички закони и АПИ започне да работи, в рамките на 3 години може да бъде сключен договор за строителството на магистрала, а не главен път в района на Кресненското дефиле, прогнозира Тома Белев. 

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 



По публикацията работи: Анастасия Крушева
Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.