Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Terra Култура

За куклите и сцената като културно наследство

Отбелязваме 60 години висше образование за куклен театър в България

Снимка: Малък куклен театър "Слон"

Според повечето изследователи на античната епоха с възникването на кукленото изкуство се заражда кукленият театър във вид, близък до този, познават днес. 

България има своето запазено място в световната култура. Тя е третата страна, която обучава студенти професионално в тази нелека професия от 1962 година насам. За магията на изкуството, в което куклите оживяват, в "Нашият ден" разказват доц. д-р Мирослав Цветанов и актрисата Роза Николова.

"60 години са изключително къс период, в който професионалното образование все още има да догонва професионализма в правенето на артефакта, наречен кукла“, споделя доц. д-р Мирослав Цветанов.

Той е известен най-вече с това, че е създател на водния куклен театър – единствен в България и в Европа. Малък куклен театър "Слон" е създаден през далечната 1988 г. От него е и актрисата Роза Николова. Той е първият частен професионален театър у нас, зад гърба му са повече от 20 спектакли и повече от 30 награди от международни форуми и фестивали.

"Кукленият театър трябва да бъде професионален и много личи разликата, ако се гледа един театър, който съществува през годините, без да има професионално образование и професионално подготвени творци“, казва Роза Николова.

Тя припомня думите на големият художник Иван Кирков, че "Театърът е олтар, в който се събират всичките изкуства“. Това важи за кукления театър, където самата кукла е художествен факт. И тогава вече започва да живее, вече в друго изкуство. В това на актьорите, които не може да нямат подготовка във всички останали области на изкуството и културата.

"Кукленият театър има особено значимо място. За съжаление той е малко познат като изкуство. В обществото съществува една погрешна представа, за която са виновни вероятно творци, че това е изкуство само за деца. Може би защото години наред се наблягаше на работата с деца. Важно е в първите години на своето развие децата да имат контакт с такова изкуство, като театъра и кукления театър в частност. Куклата в кукления театър има съвсем друга функция и се различава съществено от куклата, която е за игра", посочва актрисата.

През новото хилядолетие на сцената навлизат мултимедията и дигиталните технологии. Проектират се 3D персонажи, задвижвани посредством компютърен джойстик, както и илюзорни ефекти.

"За нас беше огромна чест да бъдем част от един международен форум, който се състоя на 8 декември. В рамките на 6 часа дискусии и доклади и различни мнения за кукленото изкуство с изявени творци от 12 страни“, посочва доц. д-р Мирослав Цветанов.

И допълва, че  докладът му на тема "Степен на осъзнато, контролирано въздействие на куклата върху зрителя в кукления театър в условия на дигитална глобализация" засяга онези нови идеи, върху които ще стъпи кукленият театър.

Посланието 

"Да не се озъртат за дребното около себе си. Да разчитат и вярват на своите сили и на вярата в това, което умеят да правят, подчертава доц. д-р Мирослав Цветанов.

Целия разговор с доц. д-р Мирослав Цветанов и Роза Николова можете да чуете в звуковия файл.

Снимки – Малък куклен театър "Слон"
По публикацията работи: Наталия Маева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени