Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Маргарит Ралев:

Артисти и създатели на изкуствен интелект се гледат под вежди през 2023 г.

AI ще затрудни работата в някои творчески сфери, обясни дизайнерът

Снимка: ЕПА/БГНЕС

По отношение на това как ще бъдат уредени правата между творци и създатели на изкуствен интелект 2023 година се очертава доста "кървава". 

Ще бъдем затрупани, ще бъдем облъчени с безброй образи, които са причудливи, които са шантави. Ще станем свидетели на повече изображения в стил psychedelic, неща, които не можем да видим всеки ден.

Това прогнозира пред Радио София Маргарит Ралев - дизайнер, дигитален предприемач и преподавател.

В сравнение със САЩ в Европа по този въпрос са по-разхлабени нещата. За това свидетелстват две дела от миналата година. При едното потребителка показва как снимка от нейния профил е мултиплицирана на канава. Съдът в Люксембург оправда този акт. Другото дело е свързано с Анди Уорхол. През 1984 г. той е създал портрет в неговия стил на певеца Принс, но фотографката, по чиято снимка е направена рисунката, съди фондацията на поп артиста, и трябва да получи обезщетения.

Темата за AI (Artificial intelligence) поставя все повече темата за авторските права и във връзка с това, ще става все по-трудно за творците, музикантите, хората на словото, дори за графичните дизайнери, убеден е Ралев.

По думите му има хипотези, че AI е бил разработен още преди около 5-10 години, но появата му нарочно е отложена за да може в интернет да бъдат качени още милиарди снимки и да може този софтуерна тяхна основа да стъпи и да са да се обучи.


▲ Маргарит Ралев Снимка: GEMJI

"Никой не си прави илюзията, че Фотошоп е нещо лошо, но очевидно не е окей, ако го използваш за фалшифициране на лични документи",  подчерта дизайнерът.

Той очерта някой от тенденциите свързани с желанията на клиентите при разработки на графично оформление на уеб, дрехи, продукти, автомобили, обърна внимание на широкото разпространение на QR кодовете, завръщането на футуризма, фантастичните образи. Същевременно има едно обръщане и към годините преди и около 2000 година.  По думите на Ралев минимализмът винаги ще остане на мода и ще има почитатели. Той го сравни с черно-бялата класика. За него, за хайкуто на дизайна трябват повече средства и време за измисляне, за полиране.

Няма да е изненада, ако в стремежа си да завладеят нашето внимание, нашите очи, нашите портфейли, брандовете прибегнат до цветове и форми като добавки, "подправки" в дизайна, които може и да не са много здравословни.

По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени