Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рахманинов 150 – голяма годишнина с Радиосимфониците, Марк Кадин и Андрей Гугнин

| обновено на 31.03.23 в 09:55

На 31 март, дeн преди рождения ден на Сергей Рахманинов, Симфоничният оркестър на БНР с главен диригент Марк Кадин ще отбележат 150-годишнината на великия композитор, чийто юбилей широко се чества в целия свят. Концертът на Радиосимфониците бе избран от европейски експерти за престижната селекция Premium Concerts, която включва транслиране на ексклузивни събития от водещи световни оркестри. Солист в концерта ще бъде изключителният пианист Андрей Гугнин, който за първи път ще свири пред българската публика.

Концертът ще започне с първото оркестрово издание на Рахманиновата партитура - фантазия за оркестър "Скалата", ще продължи с Рапсодия върху темата на Паганини за пиано и оркестър и абсолютния шедьовър - Симфонични танци, написан в края на живота на композитора. Събитието ще се състои в зала "България".


Имената на много големи руски писатели и композитори са свързани с историята на написването на първата публикувана мащабна оркестрова творба (без пиано) на Сергей Рахманинов - Симфоничната фантазия "Скалата" (1893). За широката публика Рахманинов казва, че се е вдъхновил от едноименната поема на поета Михаил Лермонтов. Но пред приятелите си признава, че в основата на творбата е разказът на Антон Чехов „По пътя“ – красива, поетична и тъжна история за несъстояла се любов. Рахманинов посвещава симфоничната фантазия на Николай Римски - Корсаков. Представя готовата партитура по време на музикална вечер в дома на друг голям композитор – Сергей Танеев. Там е и Чайковски и той е толкова впечатлен от творбата, че му предлага тя да бъде изпълнявана в концертите от предстоящото му европейско турне. За съжаление, Чайковски скоро умира и турнето така и не се осъществява. Премиерата на „Скалата“ е в Москва през март 1894.

В историята на клавирното изкуство Рапсодия върху темата на Паганини е уникално произведение. Рахманинов преоткрива този жанр, до голяма степен под влиянието на Рапсодия в синьо от Гершуин, на чиято премиера присъства (1924). 10 години по-късно той създава своята Рапсодия и става невероятно известен, надминавайки по популярност своя първоизточник - 24-ия каприз за цигулка на Паганини, по чиято тема е написан. Рахманинов избира формата на вариациите, майсторски смесва жанрове, стилове, епохи, изразителна символика и колоритна театралност. Неслучайно Рапсодия на тема от Паганини се сравнява с увлекателно пътешествие, изпълнено с ярки събития и двусмислен край, чийто смисъл вероятно ще бъде различен за всеки.

Симфонични танци, написан в края на живота на композитора за необичайно кратко време. Много автобиографични елементи има в тази творба, която се оказва последната за Рахманинов, в нея сякаш е събран целият живот с неговите драми, моменти на носталгия и меланхолия, любов и разочарования, светлини и сенки и един туптящ постоянен ритъм. Дори и първоначалните заглавия на трите части Ден, Здрач и Полунощ говорят не толкова за елементите от един ден, колкото за стадиите на живота. Посвещава ги на прочутата Филаделфийска филхармония и на нейния диригент Юджийн Орманди – филхармония, с която Рахманинов често е свирил като солист и от която винаги се е възхищавал. Премиерата е на 3 януари 1941 именно във Филаделфия.


Андрей Гугнин печели широко международно признание след триумфална победа в Международния клавирен конкурс в Сидни, Австралия (Първа награда и 4 Специални награди 2016), в Международния конкурс "Джина Бахауер" в Солт Лейк Сити, САЩ (Златен медал и Награда на публиката 2014). Лауреат е и на Международния конкурс „Лудвиг ван Бетовен“ във Виена, Австрия (2013) и на Конкурса „С. Станчич“ в Загреб, Хърватска (2011). Андрей завършва Московската консерватория и следдипломна квалификация в класа на проф. Вера Горностаева. По различно време негови учители са били Наталия Смирнова, Олга Мечетина, професорите Валерий Кастелски, Лев Наумов. Концертирал е в повече от 30 страни. Пианистът свири на престижни сцени като "Карнеги Хол", Златната зала на "Музикферайн", Кралската фестивална зала в Лондон, Виктория Хол в Женева, Операта в Сидни, Концертна зала Лувър, Национална концертна зала на Мадрид, Метрополитен театър в Токио и други.

Андрей е участник в престижни международни фестивали: Вербие (Швейцария), Фестивал на Фредерик Шопен, фестивали в Рур (Германия), Малта, Абърдийн (Шотландия), Дубровник (Хърватия), Музикален Олимп, Охридско лято (Македония) и много други. Изпълненията на артиста са излъчвани по телевизията и радиото в Русия, Холандия, Хърватия, Австрия, Швейцария, Австралия и САЩ. Андрей е свирил с Лондонския филхармоничен оркестър, Датския национален симфоничен оркестър, Филхармоничния оркестър на Нагоя, Държавния академичен симфоничен оркестър на Русия, с оркестрите на Нидерландия, Юта, Сидни, Симфоничните оркестри на Западна Австралия, Южнобохемска и Литовска филхармонии, Залцбургската камерата, Женевския камерен оркестър, Йерусалимската камерата и др. Андрей си сътрудничи с международните лейбъли Hyperion, Atoll Records и Delos.

Билети в Рекламно-информационния център на БНР (София, бул. "Драган Цанков" №4), на касата в зала "България" и в мрежата на Eventim.bg


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна