Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Александър Андреев: Медиите - такива, каквито ги познаваме, може скоро да бъдат мъртви

Снимка: БГНЕС

Професията на журналистите - такава, каквато я познаваме и медиите - такива, каквито ги познаваме, може скоро да бъдат мъртви, коментира пред Радио София Александър Андреев – автор в Дойче Веле от 1990 г.

Той е журналист, преводач и писател. Автор и съавтор е на 5 книги на български и на публикации в сборници и медии в България, Германия, Австрия, Нидерландия, Белгия и други.

"Няколко медийни революции започват с анонса, че предишните медии отмират – печатното слово, вестниците, после радиото, после телевизията, но се оказва, че всичко това оцелява, просто медиите се диверсифицират. Кризата, през която минава нашата професия и медиите – такива, каквито ги познаваме, се дължи на интернет и в частност на бурното навлизане на социалните мрежи и на изкуствения интелект", обясни Андреев.

По думите му, с навлизането на социалните мрежи, "социалната пирамида изглежда се е обърнала". През хилядолетията мнозинството е било водено от елит – аристокрация, политици, учени, писатели, каза той.

"Тези мнозинства през хилядолетията са били безмълвни, а със социалните медии те получиха глас, огласиха се и лека-полека започнаха те да водят, според своя вкус и разбиране, политиците, в случая и медиите, които са длъжни да се подчиняват, защото такава е демокрацията, такава е и пазарната икономика", уточни Александър Андреев.

Той добави, че социалните мрежи не са медии, те са платформи за общуване.

"Фалшивите новини в социалните мрежи се разпространяват 10 пъти по-бързо от нормалните новини. На обществените медии им плащат, за да разпространяват истинските новини. Данъкоплатците плащат пари, за да информират обществените медии правилно и коректно", каза Александър Андреев.

По думите му, можем да се доберем до истината и до обективната информация като следваме няколко правила.

"Първо – да консумираме единствено такива медии, в чиято обективност, правдивост и достоверност сме убедени. Това все още са обществените медии, в по-голямата част от Европейския съюз. Утвърдените печатни издания като The Guardian, Le Figaro, да не ги изброявам. Медийната хигиена изисква да следиш медиите, от които се информираш, да засичаш източниците, включително и когато се информираш от социалните мрежи, можеш да провериш една предполагаема новина откъде произхожда", посочи Александър Андреев.

Още подробности за медийната среда в България можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Полина Начева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени