И тази година честотата на консумация на пенливата напитка у нас продължава да е устойчива, независимо че биреният пазар има лек спад в сравнение със същия период на 2024 г. Според традиционното лятно проучване на Ипсос, проведено по поръчка на Съюза на пивоварите в България (СПБ), 75% от сънародниците ни пият бира поне веднъж месечно, а 57 на сто - поне веднъж седмично. На месечна база българите консумират кехлибареното питие 9 пъти.
Най-привързаните халбите, които ги надигат поне 11 пъти месечно, са от възрастовите групи 30 – 39 и 40 – 49 години. 42% от сънародниците ни са убедени, че бирата е подходяща за тях напитка. На същото мнение са и 64 на сто от активните консуматори на пиво, които поне веднъж седмично пият бира.
Депозитните системи вече са задължителни за всички страни на ЕС, а в 15 от тях вече действат такива.
Според проучването на Ипсос, 61% от българите са чували/знаят за депозитната система, а 90% имат позитивна нагласа да връщат опаковките (въпросникът съдържа обяснение за депозитна система). 66% от всички анкетирани дори декларират изключително одобрение и са силно мотивирани да връщат амбалажа в депозитната система.
Преди седмица Европейската комисия одобри актуализираните специфични правила за екологичния отпечатък на бирената индустрия, допълват от СПБ. В методологията за оценка на екологичния отпечатък на различните видове бири, се вземат предвид широк набор от критерии, които обхващат процесите по целия цикъл на пивопроизводството – от зърното до чашата. Оценката идентифицира всички ,,горещи“ точки по пътя на бирата, позволява справедлива зелена конкуренция и отговаря на очакванията на потребителите.
През последните 5 години продължава устойчивата тенденция за намаляване на дела и на пластмасовите бутилки. Консуматорите все повече предпочитат бирата да не е в ПЕТ бутилки и техният пазарен дял вече е редуциран с 13% спрямо 2020 г.
За 32-ри път СПБ отбелязва професионалния празник на бирения бранш Илинден с впечатляващи резултати. За първите 6 месеца на годината вече са реализирани иновативни проекти за 32 млн. лева, а приходите от бирените компании за бюджета от акцизи и ДДС са над 64 млн. лв.
През най-активния за пивоварите период - от юни до август, у нас се произвеждат над 170 млн. литра бира и се продават 175 млн. литра.
* Ипсос България е независима компания за маркетингови проучвания. Посочените по-горе данни са от тяхно омнибус проучване с период на теренна работа 24 – 29 юни 2025.