Музикалното обучение, особено това по пиано, може да се използва съзнателно за развитието на такива ценни качества на ума като разсъдливост, съсредоточеност, подвижна и ясна мисъл, съобразителност, предвидливост, самокритичност… – пише в средата на ХХ век големият български педагог акад. Андрей Стоянов. Музикален теоретик, пианист и композитор, той е един от основоположниците на нашата клавирна школа.
Нека припомним, че конкурсът тази година бе посветен на 120-годишнината от рождението на композитора Петко Стайнов, а задължителните пиеси в него бяха написани от съвременни български творци върху тематичен материал от произведения на българския класик. Имаше и специален приз на Съюза на българските композитори за изпълнението на тези творби. Получи го Златомир Трифонов (6-та възрастова група), носител и на наградата на публиката.
Вълненията на ученици и преподаватели около представянето в конкурсната програма бяха основателни – в журито влизаха утвърдени педагози и изпълнители, представители на различни страни. Някои от тях споделиха своите впечатления.
Василий Илисавский роден в Петербург, с множество концертни изяви по цял свят, познат у нас преди всичко като изпълнител на старинни клавирни инструменти, а също и като преподавател в НМА „Панчо Владигеров“ по проекти, свързани с тях. Конкурсът се разраства – убеден е той. – Не съм очаквал да достигне такова ниво нито като качество, нито като ангажираност на участници и преподаватели. Дори съм леко уплашен, защото не знам дали ще се намери добър начин тази огромна енергия да бъде използвана. Надявам се, че Даниела Дикова, с нейната инициативност и идеи ще се справи и с това.
Ариадне Базили-Канети, концертиращ пианист и преподавател, директор на музикалното училище в Клостернойбург споделя: Идеята за конкурса е прекрасна. България отдавна е позната по света като страна с много добри музикални традиции. Аз виждам как двете линии – на професионално и непрофесионално занимание с пиано лека-полека се приближават една до друга.
Бирсен Улуджан е родена в Шумен, завършила е Музикалното училище „Добри Христов“ във Варна, в класа на Катя Цветкова. Продължила образованието си в Истанбул и Лондон, през последните години тя живее и работи в Турция: Според мен атмосферата на конкурса би трябвало да бъде малко по-релаксирана. Някои преподаватели показват големи амбиции. Наградите наистина са важни, но в събития като това на първо място би трябвало да бъде радостта от музиката. Това са непрофесионални изпълнители, които допринасят за изграждане на духовността в обществото. Възхитена съм от работата на организаторите и специално от Даниела Дикова. Не във всички държави има подобни конкурси – например в Турция все още няма. А кандидатите тук бяха наистина много добри. Ние слушахме като на концерт, но вълнението тук е много по-голямо. Работата с аматьори е мисия, с която в България са се нагърбили прекрасни педагози.
Венециела Найденова е възпитаник на НМА „Панчо Владигеров“ и Висшето училище за музика в Женева, живее и работи в Швейцария повече от две десетилетия. Там преподава, организира музикални събития, занимава се с музикална критика и публицистика, композира, изнася концерти и пр. Бях жури в малките групи – разказва тя. – Видях много талантливи деца, видях и сериозна работа, ангажираност и амбиция у техните преподаватели. Ако мога да отправя някакви пожелания, те са по отношение подбора произведенията, които да показват по-добре различни страни от таланта на учениците. Друга препоръка е да се обръща по-голямо внимание на съвременната музика. Има много хубави пиеси, създадени през последните години, които развиват въображението и вкуса към звукоизвличането. Наистина е важно всичко да е добре научено, но лично аз предпочитам да виждам деца, които са свободни, с ярко артистично присъствие.
В тази мозайка от впечатления включваме и Даниела Дикова:
Равносметката след Vivapiano‘2016 – на първо място рязко се повиши броят на кандидатите. Вече има много добра комуникация между журито и клавирните педагози. Започна сериозен разговор как по-бързо да вървим напред в този тип преподавателска работа в България. Екипът на фондация „Арденца“, който организира събитието е като добре смазан механизъм и работата върви чудесно. За мен петото издание бележи един своеобразен връх, ако сравняваме всички конкурси досега.
Те имат над три хиляди музикални изяви. Песните им "Непознати улици", "Дългият път към дома" и "Слънчогледите" са включен в няколко учебника по музикав България. Както техните хитове, така и наградите и номинациите за творчеството им са десетки, но..
Вече няколко десетилетия познаваме легендарните български изпълнители Васил Найденов и дуета Братя Аргирови поотделно, но едва сега те за първи път записаха обща песен със заглавие "Там, на завоя". Текстът, в който се разказва за любов и надежда, но..
2024-а беше повече от успешна година за Б.Т.Р. – една от най-значимите български рок групи отбеляза своята 30-а годишнина с национално юбилейно турне, финал на което поставиха два последователни концерта в Зала 1 на НДК, и с европейско турне. Новата..