Навършват се 150 години от рождението на проф. Васил Златарски – знакова фигура в българската историография. Той израства в просветена фамилия. Баща му – Никола Попвасилев Златарски, е уважаван учител и е сред първите будители в Търновския край в годините на османското владичество. Известен е със своята борба за налагането на самостоятелна българска църква. Участник е в Първия църковно-народен събор в 1871 година в Цариград, който съставя устава на новооснованата Българска екзархия. Това научаваме от доц. Лизбет Любенова от Института за исторически изследвания на БАН. Ще добавим, че в годините след Освобождението освен Васил Златарски, в Софийския университет професор става и брат му Георги, посветил се на геологията. В семейството има още двама братя. Единият е офицер от руската армия, другият – известен финансист.
Както посочва доц. Любенова, Васил Златарски е имал желанието да напише един монументален труд – „История на българската държава през средните векове”. Той и до ден днешен се преписва от някои студенти, защото е уникален като справочник сам по себе си. Не че винаги ученият е бил абсолютно прав и че всички негови тези са издържали проверката на времето. Но:
Той винаги е имал амбицията да направи една систематична история на Средновековна България. Животът не му е стигнал, това е една недовършена история. Между впрочем, тези, които се интересуват и особено младите колеги историци нека посетят Музея на Софийския университет. Той се намира на последния етаж. И там ще могат да видят прословутата негова писалка, с която е изписал тези хиляди страници. Златарски всъщност е имал, така да се каже, комфорта, да бъде първият. Защото основателят на критическото направление в нашата историография Спиридон Палаузов твори и умира в Русия. Марин Дринов, въпреки че на няколко пъти е идвал в България, умира в Харков, и никога не става университетски преподавател.Той наистина е бил много ярко светило. А Златарски, след като завършва история в Санкт Петербург и специализира археология в Берлин и в Мюнхен, се връща като учител във Висшето училище в София, което прераства в първия държавен университет – Софийския. По този начин той наистина не е имал конкуренция. И е могъл най-спокойно да избира полетата, в които да се развива.
Васил Златарски не успява да довърши своя труд за Втората българска държава, създадена след отхвърлянето на византийското владичество от 1018-1185 г. Той формално разделя българската държава на Първа и Втора, нещо, което ние и до ден днешен правим, а в същото време влизаме в едно противоречие – че в крайна сметка нямаме много държави, имаме приемственост между Първото и Второто българско царство – подчертава Лизбет Любенова.
Но Златарски не е известен само с това, че наистина полага основите на медиевистиката у нас. След Марин Дринов той е най-сериозният продължител в знанията за този период. Той обаче е претрупан и с много голяма административна дейност. Достатъчно е да погледнете само работата му в изграждането на катедрата, привличането на млади учени, и то качествени. Тогава не са ги събирали на килограм и не са ги произвеждали така, както се произвеждат сега. Напротив, държали са да бъдат приемани само хора на високо научно ниво. Негови ученици са Никола Милев, Петър Ников, Петър Мутафчиев – светила в науката. Затова обикновено казваме, че това е нашият Златен век в историческото ни дирене. Но Златарски е хабил много време за административна работа. Бил е и декан, два пъти – и ректор. Няколко пъти е бил председател на Българското книжовно дружество, сега БАН, историко-филологическия клон е оглавявал. Бил е и председател, и заместник-председател. Но знаете ли какво ми е правило много силно впечатление? Аз понеже съм изчела неговата лична кореспонденция, винаги с възторг и с възхищение съм следяла онези моменти, в които той е бил принуден да прекъсне научната си работа, за да бъде ректор. Между впрочем, ректорите тогава не са били вечни, едва ли не пожизнени, както са сега. Тогава ректорът е оглавявал Университета само в рамките на една година. Правено е умишлено, за да не се създават лобита, да няма злоупотреби. Едната година е ректор, на другата година е проректор и след това предава нататък щафетата, така да се каже. Следващите три години дори няма право да се кандидатира. Това е бил изключително демократичен принцип – на ротацията, който за съжаление, ние, днешните демократи, не искаме да въведем в нашия научен живот.
Всъщност, Златарски е страдал, когато са го избирали за ректор. Има писма, в които казва: „О, Господи, защо отново се спряха на мен. Тази административна работа ще ми разбърка всичките научни планове.” Ето, това е ученият. Той не ламти за власт, за пари, за евтина слава – да бъде някакъв чиновник, въпреки че е било престижно да си ректор на СУ. Но за него на първо място е била науката.
На 22 февруари Православната църква чества Намирането на честните мощи на светите мъченици в Евгения, както и паметта на мъченик Маврикий и 70-те войни с него. Във време на гоненията против християнската вяра християните с опасност за..
Задушница е важен ден за много християни. На този ден поменаваме починали роднини и близки. Първата от трите Задушници за годината, известна още като Голяма или Месопустна задушница, се пада на съботата (22 февруари), преди Месни Заговезни в..
На 21 февруари почитаме паметта на преподобни Тимотей и на свети Евстатий, архиеп. Антиохийски . Преподобни Тимотей Отшелник, италианец по произход, от младини се подвизавал в манастир, наречен "Символи", в Мала Азия, близо до планината..
На 26 февруари почитаме свети Порфирий, епископ Газки и свети мъченик Севастиан , измъчван жестоко и убит с други християни при император..
Отец Любомир Братоев е пряк участник в събитията по основаването на българската православна църковна община в Берлин. Попада в столицата на Източна..
На 27 февруари честваме паметта на преподобни Прокопий Декаполит, изповедник. Свети Прокопий от Декаполис е живял през VIII век в..