През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо набира популярност в азиатската държава, превръщайки се в синоним на здраве и дълголетие.
Не закъсняват и първите китайски туристи. В селото започват да се снимат и китайски рекламни клипове, както и … цял сезон на китайския Сървайвър. "Тогава 7-те участници в риалитито, снабдени единствено с българо-китайски разговорен речник, живяха в домовете на хората и участваха във всекидневните им дейности – от събиране на сено до вадене на картофи и пр.", спомня си кметицата на Момчиловци Сийка Суркова и допълва.
Пандемията обаче поставя край на китайския туристически бум в Родопите. Подобно на много азиатски държави, и в Китай строгите ограничения за пътуване, свързани с Covid-19, късно отпаднаха късно. Чак през 2024 г. започва оживление на местния туристически пазар и интересът към Момчиловци се завръща.
"Малко по малко започваме да стигаме нивата от преди пандемията – казва Сийка Суркова. – Най-много китайски туристи идват по време на фестивала на киселото мляко, който е наш тридневен празник и се организира заедно с китайските ни партньори. Тогава делегацията от Китай включва, освен представители на фирмата производител на киселото мляко, и различни местни инфлуенсъри. И те са толкова впечатлени, че не спират да подават информация на своите китайски потребители. Така селото ни набира все по-голяма популярност."
Наскоро Момчиловци и целият Смолянски регион участва в голямо туристическо изложение в китайския град Нинбо. "Имахме възможност да се рекламираме като туристическа дестинация с фокус Момчиловци, но и да представим потенциала ни за целогодишен отдих в тази част на Родопите"– каза Момчил Караиванов, представител на дружеството "Приятели на Китай" в Смолян:
Междувременно в Момчиловци се провеждат курсове за изучаване на китайски език. Обучението се организира всяко лято със съдействието на Института Конфуций – София:
"От година на година интересът към този курс става все по-голям. За периода, в който се провежда, идват курсисти от цяла България и се включват в обученията с изключителен ентусиазъм. Местните хора също се включват. Идеята е, когато посрещат китайските туристи, да могат да ги поздравят на техния език, да разменят някоя друга дума. Това не е лесен език, но пък хората ни с по-голямо желание успяват да научат много неща", казва в заключение Сийка Суркова.
Вижте също:
Снимки: Сийка Суркова, БГНЕС, confuciusinstitute.bg
Казват, че за да опознаеш дадено място, трябва не само да го видиш с очите си, но и да го вкусиш с небцето си . Всяко българско село, всеки град или регион си има своя специфичен дъх и аромат. Един от начините да ги опознаете са кулинарните маршрути,..
Лятото може да е незабравимо не само с почивка край морето, а и с разходка до дивите плажове на Дунава. Всяко от градчетата по бреговете на голямата река си има своето място, където човек може да разпъне чадър и да стъпи върху фините речните пясъци...
След дългогодишна разруха, един от емблематичните мостове, строени от майстора зидар Кольо Фичето, е готов отново да посреща туристи. Беленският мост е построен над река Янтра през 1865 - 1867 г. по нареждане на валията на Дунавския..