Ако живеете в град и си мислите, че единствената ви възможност да се докоснете до същността на земеделието и до фермерската продукция, е да си пуснете игра от типа на „FarmVille”, грешите. Българската платформа AgroRegal създава своеобразен национален дигитален фермерски базар, на който абсолютно всеки земеделски производител има възможност да покаже продукцията си, а потенциалните му клиентите да отидат на място, да се запознаят с работата му и да закупят стоката, от която се нуждаят. Идеята на AgroRegal е да свързва пътуващия човек с малките земеделски производители. Създатели на иновативния проект, който стартира едва преди няколко дни, са Милен Марков, който се занимава с финансите, и Светлин Попов, който отговаря за техническата част. Младите мъже разказват, как се е зародила идеята:
Идеята е на 3 години. Тогава се готвех да ставам баща и съпругата ми искаше да купуваме пресни плодове и зеленчуци. Големите супермаркети не бяха добър избор, защото там произходът и качеството на стоките са съмнителни. Направих всичко възможно да ги намирам от малки земеделски производители от цялата страна. Костваше ми много усилия, затова реших, че във века на дигитализацията е добра идея да се създаде точно такава платформа, – казва Милен Марков
Уебсайтът AgroRegal позволява на земеделските производители да качат снимки и описание на своите продукти онлайн, да обявят цена и да предоставят своите контакти. Клиентите от друга страна могат да видят всички налични продукти и разстоянието до тях по карта, да отидат директно при земеделеца, а след покупката да напишат мнението си онлайн. По този начин човек може да се увери, че плодовете или зеленчуците са български. Платформата ще е безплатна през следващите шест месеца. Лесно ли е обаче да пренесем фермерските базари във виртуалното пространство?
Оказа се, че сега е точното време, в което дигитализацията постепенно навлиза в селското стопанство и малките производители започват да се отварят към мрежата и да разбират, че биха имали по-голяма печалба, ако изложат продукцията си виртуално. Ние не заставаме като посредници -комисионери, между купувача и продавача. Ние предоставяме информация. Основният ни мотив е да помогнем и на двете страни и да не отнемаме от стойността на продукта, – казва Милен Марков.
Емил Тодоров от град Вършец вече използва AgroRegal, където представя продукцията си – сушена арония. Ето как според него платформата ще му бъде полезна:
В България посредниците между земеделските производители и търговците искат да приберат цялата печалба, затова се насочих към портала. Той е една от опциите на малките производители, които работят без ДДС, да пробият на пазара и да получават нужната цена за продукта.
Сайтът се радва най-вече на позитивни отзиви, но създателите му обръщат внимание и на критиката, което им помага да оптимизират платформата и да я направят удобна за всеки. Споделят, че най-големи трудности срещат, докато изградят доверие у хората. Едва седмица след стартирането си, сайтът вече осъществява успешна връзка между двете страни. Още какви иновации очакват AgroRegal в бъдеще?
На първо място ще се опитаме да стигнем до максимален брой земеделски производители. Неминуемо ще има и обучителен процес, защото някои от тях са по-възрастни и тепърва навлизат в интернет средата. Ще се опитаме по възможно най-достъпния за тях начин да им обясним, че платформата ще им носи само ползи, ако се научат да работят с нея. Ще търсим все повече контакти и с пътуващи градски хора – казва Милен Марков, а Светлин Попов допълва:
Ще направим и мобилно приложение, което е копие на сайта, за да достигнем до повече хора навсякъде и по всяко време. Ще се опитаме да приложим максимално това, което хората искат, а не само нашите идеи.
Снимки: Луиза Лазарова и agroregal.com