Когато преди пет години Елина Цанкова и Иван Михалев създават блога си „Отбивки”, в който споделят за „малките бягства от ежедневието и пътуването като начин на живот”, не предполагат, че интересът към техните „открития” ще бъде толкова голям, че ще обобщят странстванията си в две книги. „101 отбивки” и продължението й, което излезе наскоро – „Нови 101 отбивки”, дават идеи за пътешествия до малко известни места в България. От издаването си досега и двата пътеводителя не слизат от челните места на класацията по продажби на най-голямата верига книжарници в България.
В тях читателите могат да намерят точни упътвания как да стигнат до интересните места, любопитни факти за тях, събирани от авторите в продължение на години. Освен това, са дадени и предложения за други забележителности в радиус от 50 километра около описаното място за една по-забавна и пълноценна разходка. Истинското богатство на книгите обаче са красивите снимки. Според авторите това е нещото, което отличава техния пътеводител от останалите, и причината томчетата да са толкова успешни. Всички снимки в книгите са авторски. Те са стрували на Иван и Елина доста усилия. Следващото предизвикателство за тях е издаването на пътеводителя на английски език – проект, по който работят в момента.
Според Иван това, което превръща дадено място в забележителност и скъп спомен, е вътрешната енергия, която човек усеща там:
Има места, които човек усеща по специфичен начин. Усещаш енергията, която извира оттам и те кара да се чувстваш добре, в хармония с него. Едно такова място се намира на около 50 км от София край язовир Пчелина. То е описано в първата ни книга. Там има параклис, който е изключително стар, но и запазен. Гледката е невероятна. Интересното е, че той съществува векове наред, преди да се появи язовирът. Сякаш Господ е решил, че на това място трябва да има язовир. Тези два обекта в комбинация образуват нещо наистина много красиво. Има много такива места в България. Енергията на подобни места ни кара да се връщаме при тях отново и отново.
Пътувайки из България, Иван се запознава освен с красотите на родината и с проблемите на българския туризъм:
Наскоро имаше кампания „50 малко познати туристически обекта в България” (струваща близо 2 млн. лева – бел. авт.), като голяма част от тях изобщо не бяха интересни. Според мен не трябва да се харчат толкова пари за реклама, а за цивилизоването на тези места. Ако дадем за пример Деветашката пещера – вече познато място покрай холивудските филми, които се снимаха там, около нея в продължение на километър няма нито една тоалетна. Какво пречи да се поставят химически тоалетни или да се изгради подходяща инфраструктура? Десетки са примерите за подобни места, където не само няма табели, парапети, пътеки, но и елементарни неща като чешма, тоалетна… Според мен трябва да има добри условия и инфраструктура, за да се посещават тези места. А не просто да се рекламират. Все пак живеем в XXI век и социалните медии вършат своята работа - информацията за тези места е огромна. Проблемът е в поддръжката. Моят съвет към управляващите е да концентрират енергията си върху това да създават условия за опазването и облагородяването на тези места.
Снимките са предоставени от Иван Михалев.