Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Клиентът винаги е прав. Но дали е така?

козметика стоки магазин потребител
Снимка: dnevnik.bg

Всеки е чувал фразата “Клиентът винаги е прав.” Неин автор е Маршал Фийлд – американски милионер, който е живял в края на 19 - началото на 20 век. Той бил роден в Масачузетс в семейство на фермери. На 17 години започва работа в магазин, а на 28 години вече бил съсобственик на верига от магазини в Чикаго. От самото начало Маршал наложил в своите магазини политика, която била насочена изцяло към интересите на клиента. Това фундаментално го отличавало от другите магазини. Клиентите можели да върнат стоката си без никаква причина, а на продавачите било строго забранено да им противоречат.

Касим Касимов е млад човек в работоспособна възраст от Шумен. От известно време в профила си в една от социалните мрежи той изразява недоволството си от политиката на конкретна голяма хранителна верига. От месеци той си тръгва с безплатна стока от магазини на веригата, възползвайки се от рекламното послание „Свежо или безплатно – ако намерите продукт с изтекъл срок на годност, ще получите същия или подобен безплатно“. Защо и как се промени отношението на служителите на търговската верига към него? И дали, и как Касим търси правата си?

„Акцията“ на Касим повлече крак и набра редица последователи в цялата страна. Последователи най-вече в социалните мрежи, защото напоследък, оказва се, българинът е по-активен там. Там се оплаква, там търси съвети, там получава отговори от съмишленици. А има органи, които могат да защитят правата ни. Потърсихме отговор на въпросите, които възникват след разказа на Касим Касимов. След близо месец опити да се свържем с представители на конкретната търговска верига на различните й управленски нива, в крайна сметка тази сутрин получихме кратък писмен отговор. Ще цитирам дословно. "След получения сигнал за стоки с изтекъл срок на годност в един от магазините на нашата търговска верига в Шумен бе предприета вътрешна проверка по случая. Българската агенция по безопасност на храните също направи проверки и в двата обекта от веригата в града и не откри никакви нарушения. Високото качеството на продуктите е основен приоритет на нашата фирма. Осъществяваме стриктен контрол във всичките ни 117 магазина в страната и държим да предлагаме на потребителите само най-доброто. Развиваме непрекъснато политиката си спрямо клиентите си и се гордеем с практиките, които сме наложили през годините. Една от тях е свързана именно със случай на стока с изтекъл срок на годност. Ако наш клиент намери такъв продукт в магазина, след това получава същия в срок. Това е вече установена и работеща практика, която е изцяло в услуга на клиентите. Удовлетворението на потребителите е най-важно за нас и затова в ежедневната си работа винаги се стремим да бъдем лоялни и честни към тях". Така завършва писменият отговор.

Какви са правата на клиента и на търговеца в конкретния случай и по принцип. Хранителните стоки извън срок на годност не би трябвало да присъстват на рафтовете на магазините, в които пазарувам, категоричен е председателя на КЗП Димитър Маргаритов. 



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Испанска психоложка срещу насилието

Защо младежите стават все по-агресивни? Това е основният въпрос, на който отговор търси психоложката от Испания Ракел Еспехо Силес. Тя е учила в престижния университет в Кордоба, а едно от проучванията ѝ я отвежда до Кеймбридж. Ракел Еспехо Силес гостува и в Шуменския университет, където разказа за труда си и за това какво я мотивира да помага на..

публикувано на 24.01.25 в 15:03

Цял месец мътна вода

Вече цял месец водата от централното водоснабдяване на Шумен е мътна, а здравните инспектори не я препоръчват за пиене и готвене. В официалните съобщения на Регионалната здравна инспекция на базата на лабораторни изследвания не се споменават точните нива на мътността. За шуменци обаче и с невъоръжено око е видно, че водата не изглежда добре, а без..

публикувано на 24.01.25 в 11:10

Кажи ми колко книги си прочел

Според една английска поговорка, единственият начин да се измъкнем от бедността, е образованието.  От 2018 година на 24 януари отбелязваме Международния ден на образованието. Това бе повод да попитаме граждани от Шумен колко е важно то и имат ли значение в днешно време дипломите, които получаваме? Защо често хората завършват една специалност, а..

публикувано на 24.01.25 в 08:39

Училище с обновен басейн

Завърши ремонтът на басейна в спортното училище „Майор Атанас Узунов“ в Русе. Повече от 50 години той не е обновяван и не е претърпявал никакви подобрения. И все пак учениците и спортните клубове, които тренират там, го ползват.  Нещо повече, състезателите от плувен клуб „Ирис“ – Русе спечелиха поредица от медали и поставиха един световен рекорд на..

публикувано на 24.01.25 в 08:33

Любов към балета

Мария Керчева мечтае да бъде балерина от дете. Като ученичка в Икономическия техникум в Разград щастливата съдба я среща с Ангелина Арабова, бивша прима балерина в пловдивската опера. Мария Керчева веднага става сред най-добрите в балетния състав, който води Арабова. Такъв е имало в Разград още през 1956 година.   На 21 години Мария Керчева на..

публикувано на 23.01.25 в 09:02

Искания: Кабинетът да спре цените

Ако има начин цените да спаднат, доходите да са по-високи, да има работа и хората да не бягат в чужбина. Това накратко са исканията на жителите в шуменското село Климент към новия редовен кабинет. Трудно сглобен от разнопосочни политически сили и още ненавършил седмица работа. Цените вълнуват всички – от продавачката в централен селски супер до..

публикувано на 22.01.25 в 11:56

Спорт за надежда

С тренировка по спорт започна новата 2025 г. за децата от аутистичния спектър в Русе. Тези занимания са част от живота и на децата, и на родителите им вече втора година и са съвсем безплатни, за да са достъпни за всички.  Организира ги Сдружение „Родители на деца и възрастни с аутизъм – Русе“. През миналата седмица децата и родители им бяха на..

публикувано на 22.01.25 в 09:00