Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Капаните на интернет търговията

Снимка: архив

Електронната търговия набира скорост, а измамници се възползват от това, че потребителите стават все по-смели в покупките онлайн. Пазаруването в интернет се прави механично, без клиентите да си правят труда да проверят кое е лицето, което стои зад дадената обява. Предоставило ли е то минималната информация за физически адрес, телефонен номер и e-mail адрес за контакти? Не е лошо да се проверява и каква е репутацията на този търговец. Това препоръча за Радио Шумен Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“.

Тя съветва да не се доверявате на търговски предложения в социалната мрежа, особено идващи от физически лица, които не носят същата отговорност като интернет търговците.

В последните години няколко големи интернет магазина се опитват да утвърдят куриерските услуги чрез така наречените автомати easybox. Те позволяват на потребителите да вземат или оставят свои пратки в удобно за тях време. Проблемът е, че връщайки към търговеца нежелана интернет поръчка, клиентът не получава физическо доказателство, че е предал стоката. А в потребителските форуми е пълно със сигнали за изгубени пратки и невъзстановени средства. „В тези случаи има два пътя на доказателства. Единият е че сме информирали търговеца, че желаем да върнем стоката. Другият е самата кореспонденция с куриерската фирма, в която сме получили кода за връщане на стоката“, добави Руменова. Според нея, това са достатъчно на брой доказателства и ако търговецът е коректен, той би следвало да ги признае.

Дори да се окаже, че върнатата стока е загубена от куриерите или открадната, това не би трябвало да притеснява клиентите. „Електронните търговци имат договори с куриерските фирми, в които са разписани всички казуси като кражба или загуба на стока. Но това не засяга потребителите. Клиентът знае, че като упражни правото си на отказ в 14-дневен срок, той получава нови 14 дни, в които трябва да изпрати стоката. След това търговецът има отново 14 дни, в които трябва да му възстанови парите и то по начина, по който е направено първоначалното плащане. Ако възникне друг проблем, търговецът има един месец, в който да се произнесе по оплакването на потребителя. Ако това не се случи, спорът трябва да бъде отнесен до Комисията за защита на потребителите“, уточни Габриела Руменова.

Руменова напомня, че всеки един интернет търговец е длъжен да предостави информация на клиентите си, която да включва електронна поща и телефонен номер за контакт. „Абсолютно недопустимо е клиентът да бъде принуждаван да общува с търговеца само чрез чат“, смята тя.

„Това не позволява ефективна комуникация, нещо което Законът за защита на потребителите изрично изисква от електронните търговци“, каза създателката на платформата „Ние, потребителите“.

Друг сериозен проблем е, че дори да получите информация за e-mail адреса на електронния магазин, често се случва търговецът да не отговаря на клиентските съобщения. „Това обаче е нарушение на Закона и може да се наложи санкция“, уточни Руменова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Децата и гората

По повод 100 години от първото отбелязване на Седмицата на гората днес в Дирекцията на Природен парк „Шуменско плато“ в лесопарк „Кьошкове“ се проведе викторина на тема „Век от вечността в опазване и грижа“. В нея се включиха деца на различна възраст от пет различни училища в Шумен, както и представители на Градския ученически парламент към  ОДК..

публикувано на 09.04.25 в 13:38

Шарене на яйца с восък

Откъде идва народната поговорка "Гледат я като писано яйце"? Идва пак от народната традиция, но от изкуството да се украсяват великденските яйца.    Писането на яйцата с восък е традиция на повече от 100 години, според етнографа от Етнографско-археологическия  музей в Елхово Добринка Костова. Именно тази техника ще бъде показана от 11 до 17..

публикувано на 09.04.25 в 10:11

Цветът на гласа

С какъв цвят е вашият глас? На този въпрос отговаря гласовият коуч Дими Йорданова-Комундучи. Повече от 25 години тя работи в областта на стратегическата комуникация, личностното развитие и културната медиация. Автор на иновативния метод за комуникация DIYO ®.   Автор на книгите "Пътищата на гласа" и „ Твоят глас може да промени живота..

публикувано на 08.04.25 в 14:41

Базар на изкуствата

За пети пореден път в Търговище от 9 до 12 април ще се проведе Базар на изкуствата. Инициативата е на местни творци, които се опитват по този начин да популяризират изкуството си и се обединяват в обща кауза. Традиционното за града събитие и тази година ще е с благотворителен характер - ще се набират средства за рехабилитация на Ева Георгиева,..

публикувано на 08.04.25 в 11:53

Красота и талант в деня на ромите

Днес отбелязваме Международния ден на ромите. 8 април е обявен за техен празник от Европейския съюз и ООН през 1992 г. по инициатива на Международната ромска организация „Романо Юнион“.  В България според последното национално преброяване като роми са се определили близо 267 000 души.  8 април отбелязва ромското пробуждане. В историята на всеки..

публикувано на 08.04.25 в 08:38

Бяла пролет

Снеговалежът на днешния 7 април не е толкова типичен, но не е и невероятен. И все пак това е един закъснял сняг. Това каза за Радио Шумен Венета Тодорова, ръководител на сектор „Прогнози“ във варненския филиал на Националния институт по метеорология и хидрология. През 90-те години на миналия век също сме имали априлска снежна покривка. Особено в..

публикувано на 07.04.25 в 15:01

Предизвикателство са кадрите в болниците

Нито едно здравно заведение в страната не може да се похвали, че няма проблем с кадрите.  «Тази година, както вероятно и следващите няколко, ще крият огромни предизвикателства пред нас, основно свързани с човешкия ни ресурс», каза на днешния празник на здравните работници д-р Богомил Бойчев, управител на МБАЛ Тутракан. А недостигът на медицински..

публикувано на 07.04.25 в 12:51