Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Капаните на интернет търговията

Снимка: архив

Електронната търговия набира скорост, а измамници се възползват от това, че потребителите стават все по-смели в покупките онлайн. Пазаруването в интернет се прави механично, без клиентите да си правят труда да проверят кое е лицето, което стои зад дадената обява. Предоставило ли е то минималната информация за физически адрес, телефонен номер и e-mail адрес за контакти? Не е лошо да се проверява и каква е репутацията на този търговец. Това препоръча за Радио Шумен Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“.

Тя съветва да не се доверявате на търговски предложения в социалната мрежа, особено идващи от физически лица, които не носят същата отговорност като интернет търговците.

В последните години няколко големи интернет магазина се опитват да утвърдят куриерските услуги чрез така наречените автомати easybox. Те позволяват на потребителите да вземат или оставят свои пратки в удобно за тях време. Проблемът е, че връщайки към търговеца нежелана интернет поръчка, клиентът не получава физическо доказателство, че е предал стоката. А в потребителските форуми е пълно със сигнали за изгубени пратки и невъзстановени средства. „В тези случаи има два пътя на доказателства. Единият е че сме информирали търговеца, че желаем да върнем стоката. Другият е самата кореспонденция с куриерската фирма, в която сме получили кода за връщане на стоката“, добави Руменова. Според нея, това са достатъчно на брой доказателства и ако търговецът е коректен, той би следвало да ги признае.

Дори да се окаже, че върнатата стока е загубена от куриерите или открадната, това не би трябвало да притеснява клиентите. „Електронните търговци имат договори с куриерските фирми, в които са разписани всички казуси като кражба или загуба на стока. Но това не засяга потребителите. Клиентът знае, че като упражни правото си на отказ в 14-дневен срок, той получава нови 14 дни, в които трябва да изпрати стоката. След това търговецът има отново 14 дни, в които трябва да му възстанови парите и то по начина, по който е направено първоначалното плащане. Ако възникне друг проблем, търговецът има един месец, в който да се произнесе по оплакването на потребителя. Ако това не се случи, спорът трябва да бъде отнесен до Комисията за защита на потребителите“, уточни Габриела Руменова.

Руменова напомня, че всеки един интернет търговец е длъжен да предостави информация на клиентите си, която да включва електронна поща и телефонен номер за контакт. „Абсолютно недопустимо е клиентът да бъде принуждаван да общува с търговеца само чрез чат“, смята тя.

„Това не позволява ефективна комуникация, нещо което Законът за защита на потребителите изрично изисква от електронните търговци“, каза създателката на платформата „Ние, потребителите“.

Друг сериозен проблем е, че дори да получите информация за e-mail адреса на електронния магазин, често се случва търговецът да не отговаря на клиентските съобщения. „Това обаче е нарушение на Закона и може да се наложи санкция“, уточни Руменова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Да направим Шумен велик

Над 100 представители на бизнеса от България и Турция участват в Българо-турския бизнес форум, който бе открит днес в Шумен. Организатор на събитието е Българо-турската търговско-индустриална камара, създадена преди 12 години в Шумен. Фокусът на форума е върху работната сила, професионалното обучение и сътрудничество между висши учебни заведения,..

публикувано на 08.05.25 в 15:13

Лесовъд в ролята на художник

Пепи Попова-Добрева е лесовъд по професия, част от екипа на ДГС-Омуртаг. След 20 години, посветени на гората и природата, дошло време те да оживеят и в картините ѝ. Въпреки че рисува само от 5 месеца, е толкова запалена с четката, че преди дни подредила своя самостоятелна изложба. Творбите, пълни с гори, цветя и много емоции, са изложени в..

публикувано на 08.05.25 в 14:23
Габриела Руменова

Опасни стоки – скритите рискове

Всеки път, когато търговец умишлено премълчава страната на произход на даден артикул, създава стоки-реплики на оригинали или прикрива някои съставки в продукта, той не само погазва правни норми, но и създава предпоставки за заблуда на потребителите. Това може не само да накърни икономическите интереси на хората, но и да изложи на риск живота и..

публикувано на 08.05.25 в 14:15

Успехите на спортния клуб за хора с увреждание "Доростол 2011"

В рубриката „Бялата лястовица“ ви срещаме с Добромир Удрев, който е председател на спортния клуб за хора с увреждания „Доростол 2011“ - Силистра. В спорта всеки един може да намери мотивация да живее активно и здравослно, а когато страдаш от различни заболявания и физически дефицити, спортът е и начин да превъзмогнеш себе си и да докажеш, че..

публикувано на 08.05.25 в 13:13

Как да станем спонтанни доброволци

Обучение на хора, които имат желание да помагат в борбата с горски пожари, но не са доброволци, организират от Районната служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ в Шумен. Курсът за така наречените „спонтанни доброволци“ ще е за действията, които те да предприемат при гасене на горски пожари. „В практиката на службата има..

публикувано на 07.05.25 в 14:40

Да изхвърляме по-малко храна

Как да ограничим разхищението и изхвърлянето на храна? По време на празници, особено когато има няколко почивни дни, у българина битува схващането, че е по-добре да има повече, отколкото да не стигне храната и пазарува много повече, отколкото е нужно.  Какво обаче да правим с храната, която не сме успели да изядем? Един от начините е да я..

публикувано на 05.05.25 в 16:48

Вкусно пътешествие из Европа

Всяка година на 9 май отбелязваме Деня на Европа – ден, посветен на мира и единството на континента. Тази година се навършват 75 години от Декларацията на Шумaн — историческо предложение, което се счита за началото на това, което днес наричаме Европейски съюз. За единство въпреки различията между държавите се обявиха днес и учениците от ПЕГ..

публикувано на 05.05.25 в 13:29