Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Капаните на интернет търговията

Снимка: архив

Електронната търговия набира скорост, а измамници се възползват от това, че потребителите стават все по-смели в покупките онлайн. Пазаруването в интернет се прави механично, без клиентите да си правят труда да проверят кое е лицето, което стои зад дадената обява. Предоставило ли е то минималната информация за физически адрес, телефонен номер и e-mail адрес за контакти? Не е лошо да се проверява и каква е репутацията на този търговец. Това препоръча за Радио Шумен Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“.

Тя съветва да не се доверявате на търговски предложения в социалната мрежа, особено идващи от физически лица, които не носят същата отговорност като интернет търговците.

В последните години няколко големи интернет магазина се опитват да утвърдят куриерските услуги чрез така наречените автомати easybox. Те позволяват на потребителите да вземат или оставят свои пратки в удобно за тях време. Проблемът е, че връщайки към търговеца нежелана интернет поръчка, клиентът не получава физическо доказателство, че е предал стоката. А в потребителските форуми е пълно със сигнали за изгубени пратки и невъзстановени средства. „В тези случаи има два пътя на доказателства. Единият е че сме информирали търговеца, че желаем да върнем стоката. Другият е самата кореспонденция с куриерската фирма, в която сме получили кода за връщане на стоката“, добави Руменова. Според нея, това са достатъчно на брой доказателства и ако търговецът е коректен, той би следвало да ги признае.

Дори да се окаже, че върнатата стока е загубена от куриерите или открадната, това не би трябвало да притеснява клиентите. „Електронните търговци имат договори с куриерските фирми, в които са разписани всички казуси като кражба или загуба на стока. Но това не засяга потребителите. Клиентът знае, че като упражни правото си на отказ в 14-дневен срок, той получава нови 14 дни, в които трябва да изпрати стоката. След това търговецът има отново 14 дни, в които трябва да му възстанови парите и то по начина, по който е направено първоначалното плащане. Ако възникне друг проблем, търговецът има един месец, в който да се произнесе по оплакването на потребителя. Ако това не се случи, спорът трябва да бъде отнесен до Комисията за защита на потребителите“, уточни Габриела Руменова.

Руменова напомня, че всеки един интернет търговец е длъжен да предостави информация на клиентите си, която да включва електронна поща и телефонен номер за контакт. „Абсолютно недопустимо е клиентът да бъде принуждаван да общува с търговеца само чрез чат“, смята тя.

„Това не позволява ефективна комуникация, нещо което Законът за защита на потребителите изрично изисква от електронните търговци“, каза създателката на платформата „Ние, потребителите“.

Друг сериозен проблем е, че дори да получите информация за e-mail адреса на електронния магазин, често се случва търговецът да не отговаря на клиентските съобщения. „Това обаче е нарушение на Закона и може да се наложи санкция“, уточни Руменова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

100% асфалт в антоновско село

Ако сте от село Стеврек и съдбата ви е запратила да работите в чужбина, а сега се върнете за празниците, със сигурност ще го откриете променено в положителен смисъл. 6 км водопроводи са подменени, разкопаните улици за това вече са преасфалатирани. Ако догодина се ремонтират още две, селото ще бъде със 100% нови улици, казва кметът трети мандат Ружди..

обновено на 18.11.25 в 14:31

Нова такса смет в Търговище

Общинската администрация в Търговище предлага изчисление на таксата за битови отпадъци да става по нова методика. Това няма да увеличи размера на заплащаните суми, но ако се случи за някои от имотите, ще бъде в минимален размер до 10 лева, каза началникът на отдел „Местни данъци и такси“ Станислава Йорданова пред Радио Шумен. Предлаганите промени..

публикувано на 18.11.25 в 13:28

Плащайте с карта

За да сте спокойни, че няма да сгрешите при превалутирането от 1 януари 2026 г., използвайте дебитна или кредитна карта при извършване на покупка. Това съветват от асоциацията „Активни потребители“.  През целия месец януари може да се плаща и с лева, но рестото задължително е в евро. Така ще намали рискът от ситуацията, в която търговецът ще трябва..

публикувано на 18.11.25 в 13:00

Андра и Асен

Румънката Андра Дочева е от хилядите чужденци у нас, които остават да живеят в България заради любовта. 37-годишната стилистка среща съпруга си в социалните мрежи покрай общата им работа за световна марка за фризьорски продукти. Първоначално общуването между Андра и бъдещия ѝ мъж Асен се свежда до приятелство във Фейсбук, което с времето..

публикувано на 17.11.25 в 08:25

Бизнес с кон, каруца и късмет

В градовете от известно време се отвори нова възможност за бизнес, който не изисква почти никакви инвестиции. Трябва ти само каруца, кон, късмет и разбира се, трябва да си гласовит.  Иначе кой ще те чуе, че си готов да прибереш поредния свален бойлер, от който някой се чуди как да се отърве. От 2 години Мариян и Албена Атанасови добавят левчета..

публикувано на 16.11.25 в 09:05

Ученик измайстори кухненски помощник

Предлагаме ви решение за част от домакинската работа през идеята на седмокласника Юрий Иванов от Шумен. Неговата рационализация е от конструктор Лего, а се сетил да я направи, защото често му възлагали домашни задължения. Хитроумно ги решил технологично, благодарение на заниманията си в Клуба по роботика в СУ "Панайот Волов" в Шумен...

публикувано на 16.11.25 в 08:35

Росен Желязков в Разград

Министър-председателят Росен Желязков бе в Разград за среща с кметове на общини в областта и за инспекция на  джамията „Ибрахим Паша“ и църквата „Св. Борис Покръстител".  В късния следобед десетки го очакваха пред един от най-големите и красиви мюсюлмански храмове у нас в центъра на Разград - джамията Ибрахим паша, чиийто ремонт и реставрация завърши...

публикувано на 15.11.25 в 19:21