Правителството прие Плана за насърчаване на ранното детско развитие вчера. Първият по рода си документ у нас се приема скептично от служителите в яслените заведение. Мерките в него са в пет сфери, сред които здраве и хранене, ранно учене, сигурност и безопасност, социална закрила и подкрепа за родителството.
„Нужна е промяна в системата на яслите, дори да не е толкова драстична“, каза бившата директорка на шуменската ясла „Калинки“ Маруся Димитрова.
„Трябва да има повече педагози в яслите. Педагогът в яслите дава указания на медицинските сестри как да работят. А не могат ли педагозите да са повече хора и директно да работят с децата? Сестрата да се занимава със здравословните проблеми. Не може в болниците да няма медицински сестри, а сестрите да стоят в яслите“, обясни Димитрова.
Планът за ранно детско развитие трябва да пребори негативните последствия от промяната, която позволи на детските градини да приемат деца от двегодишна възраст. Това създава видим отлив от яслите. „Майките имат майчинство през тези две години. Така естествено намалява броят на децата в яслите", каза Маруся Димитрова.
„Тези хора, които станаха ръководители на заведенията, всички те не са работили и една секунда в ясли. Не са минали йерархията, не познават цялата психика и реда на възпитание в яслите“, разказа Димитрова.
За половин година децата в яслите започват да говорят добре. „Това не се дължи само на обучението в яслата, където се учат песнички, стихчета, игрички, но и на контакта между дечицата“, категорична е бившата директорка на ясла „Калинки“.
В системата на яслите трябва да влязат по-млади и амбициозни хора, категорична е Димитрова. Но е важно и да се върне добрата практика на приемствеността между поколенията.
Чуйте интервюто на Стоян Стоянов с Маруся Димитрова.
Читалище „Пробуда“ в търговищкото село Божурка търси сърцати дарители, за да обзаведе малката си зала, където най-често се събират посетителите. Необходими са столове и маси, защото сегашните са 40-годишни, а мястото е останало единственото за сбирки и празненства на възрастни и деца дори от съседните населени места. Всеки ден в малката зала се..
Петима специалисти вече работят в шуменската многопрофилна болница, след като успешно защитиха специалностите си. Практическото им обучение премина в отделенията на лечебното заведение. „Избрах образната диагностика, защото това е специалност, която съчетава прецизност, технология и отговорност. Винаги съм вярвал, че добрата диагноза е ключът към..
Държавен прецедент - така определиха хора от бизнеса ситуацията с липсата на възможности да бъдат обезщетени заради затворения повече от седмица Природен парк „Шуменско плато“. Те твърдят, че местната власт не се е справила адекватно, страхувала се е да вземе категорични решения и на практика са попаднали в Параграф 22 – няма от кого да потърсят..
Мечтата да се занимава с театър за 24-годишния Петар Андреев от Република Северна Македония се сбъдва в България и по-конкретно в трупата на шуменския театър. Младият актьор е роден във Велес, на река Вардар, където прекарва детство на едно от последните поколения, които играят навън, без телефони. Нерядко улицата за него е била и сцена, на която е..
Ако някога сте си мечтали да ви кацне калинка на рамото и да ви покаже правилния път и решение, сега това е най-лесното. Защото калинките са навсякъде – в градини, паркове, по прозорците в жилищата ни, кацат и по дрехите ни... За да ни разтълкува какво провокира „червените облаци“ край нас, потърсихме специалиста проф. Веселин Арнаудов от..
50 улици в Шумен стават зона за кратковременно паркиране. Това ще влезе в сила от следващата година. Предстои шестмесечна подготовка на общинската администрация за въвеждане на паркирането. Според общинския Данаил Данчев, който бе вносител на допълнителното предложение, това не е синя зона в смисъла, както е записана в Генералния план за организация..
Контактът със собственика на черния леопард е ключов, според проф. Николай Начев от катедра "Биология" в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“. „Информацията на кого е животното, каква генетика носи, как е било отглеждано, какво е било отношението към него, как се е озовало сред природата - напъдено или избягало, всичко това ще даде..