Асоциацията на европейските журналисти в България провежда анкета за свободата на словото сред журналисти за пръв път у нас. Според резултатите досега най-често се оказва икономически натиск, свързан предимно с реклами, съобщи генералният секретар Кристина Христова:
Ние няма да разкриваме имената. Досега имаме двама-трима, които само са оставили името си. До момента 30 човека са попълнили анкетата, което за една седмица мисля, че е добре. Нашият оптимален вариант е 200 души поне да включим, за да има някаква представителност самото проучване... Дали лично на тях им е бил оказван натиск политически, икономически или друг; по какъв начин оценяват свободата на медиите в България; дали са в столицата или извън столицата.
Медийният експерт Иво Инджов поясни начина на упражняване на икономическия натиск:
В условията на криза рекламните източници на медиите се свиват. И от там държавата чрез нейните министерства, чрез рекламата на еврофондовете и от партийните програми се превръща в един от най-големите рекламодатели. Който иска да получава такава реклама, той трябва да е в добри отношения с правителството. Това е водещо предположение сред колегите медийни експерти. Освен това има икономически натиск върху самите журналисти.
Инджов заяви, че има и политически натиск, който е по-завоалиран:
Не е по линия на някаква цензура, спускана от правителството. То е по линия на обаждания, на много близки връзки между министър-председателя и отделни министри със собственици и главни редактори на вестници. И то това се демонстрира публично.
Резултатите от анкетата ще бъдат оповестени през октомври.
По публикацията работи: БНР
Последвайте ни и в
Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!