Шест от големите търговски вериги у нас трябва да обяснят пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) дали са премахнали спорни клаузи в договорите си с доставчиците. Става дума за веригите "Метро България", "Билла България", "Кауфланд България", "Хит Хипермаркет", "Максима България" и "Пикадили".
Миналата година хипермаркетите и комисията се договориха проблемните клаузи от договорите и общите условия на търговските вериги и техните доставчици да бъдат премахнати. В договорите за доставка на определени стоки било установено наличието на клаузи, свързани предимно с ценообразуването, които са създали задължения и ограничения за доставчиците в отношенията им с всяка една от търговските вериги.
Споразумението включва и прекратяване на практики, които водят до ограничаване или нарушаване на конкуренцията на пазара. Едновременното присъствие на тези клаузи в договорите на различни търговски вериги с едни и същи доставчици би могло да доведе до възникване на съзнателна координация в поведението на предприятията, без изрично споразумение между тях, смятат от антимонополната комисия.
През 2009-а година Комисията се самосезира и образува производство за разследване на евентуално извършени нарушения чрез създаване на забранени споразумения, довели до нарушаване на конкуренцията на пазара срещу шестте големи търговски вериги.
Ако бъде установено, че търговските вериги не изпълняват поетите задължения, антимонополната комисия ще възобнови производството срещу тях.