Над 15 километра е опашката пред граничен пункт "Лесово". Нощта е минала спокойно и без инциденти, съобщават от полицията в Ямбол. Безпроблемно е преминаването на автомобилите и автобусите, уточниха от полицията. Стотици тирове чакат над 30 часа, за да преминат в Турция. От българска страна няма проблем с обработката на превозните средства и служителите са готови да започнат работа, веднага след като бъде вдигната блокадата, предаде кореспондентът на БНР в Ямбол Даниела Костова.
Стотици ТИР-ове от Турция, Румъния, Молдова, Украйна, Полша и Македония чакат вдигането на блокадата на турския пункт. Обстановката е спокойна въпреки рекордния брой на чакащите. Шофьорите са изнервени заради липсата на информация и неяснотата кога ще могат да продължат курса си. Независимо от забавянето, превозвачите в голямата си част подкрепят исканията на колегите си от Турция. Според тях проблемът трябва да сереши между министрите на двете страни. Те изразиха опасенията си, че ако санкциите към турските превозвачи продължат, може да се стигне и до аналогична реакция от страна на турските власти. В момента през двата гранични пункта свободно преминават само леките автомобили и автобусите. От българска страна служителите на пункта Лесово са в пълна готовност да започнат обработката на камионите, веднага след вдигането на блокадата. На паркингите между Ямбол и Елхово по пътя към граничния пункт все още има свободни места. Не се наблюдава и засилено полицейско присъствие.
40 километра достигна опашката от ТИР-ове на граничния пункт "Капитан Андреево". Последните камиони са близо до град Любимец, съобщи Диана Иванова.
Шофьорите се оплакват от липсата на тоалетни, много от тях вече привършват запасите си от храна. Търговци със съмнителни стоки в бусове се движат до колоната с ТИР-ове и продават храна. Проблемът е, че някои от шофьорите нямат пари да си купят. Проблемът е политически, не в полицията или в ДАИ, казват от шофьорите, според тях политиците трябва да се разберат веднъж завинаги и да спре тормоза по българските пътища. Турските шофьори, твърдят, че са глобени по 500 евро само защото не са написали дата на топографските си шайби. Други казват, че от Русе до Капитан Андреево са проверени 5 пъти, а нашите служби избирали да проверяват само турски камиони. Някои от превозвачите вече изтеглят камионите си от опашката, за да могат да изчакат края на кризата на по-удобни паркинги във вътрешността на страната.
От българската организация на превозвачите БАСАТ имат среща със заместник-министъра на транспорта, на която те ще настояват законите да важат на всички, това каза за "Хоризонт" Петко Ангелов, представител на БАСАТ. Според него блокадата е предизвикана от турските шофьори, които не желаят да бъдат проверявани у нас. Т.е. да бъдат със специален статут. Ангелов разказа, че в първите дни на проверката на ДАИ, която е част от европейска акция, са проверени 350 камиона и са наложени санкции за 30 нарушения. По думите му има шофьори, които стигат от Мюнхен до турската граница за 40 часа без да спят. Това е изключително опасно за останалите участници в движението, подчерта Ангелов.
От понеделник вечерта на граничния пункт чака шофьорът на ТИР Димитър Желязков. Пред "Хоризонт" той разказа:
Ние сме десета кола. От първите сме и границата е отворена, няма бариера спусната, но турските шофьори от наша страна са спрели камионите и не може да се преминава от тях. Те са блокирали от турско към българско със спрели камиони. И от наша страна, в нашата митница има спрени камиони 5-6 и не може да се върви. Ние, които сме в пункта, сме оправили документите, минали сме българска митница и не можем да излезем.
Блокадата на пункт "Капитан Андреево" е от началото на седмицата, от двете страни са се образували километрични опашки заради планираната седмична проверка на "Автомобилна администрация". Снощи след среща на български превозвачи с изпълнителния директор на "Автомобилна администрация" Димитър Ганев стана ясно, че проверките няма да бъдат спрени. За трайно решение на проблема министърът на транспорта Данаил Папазов очаква среща с турския си колега.
Турският министър по европейските въпроси Егемен Багъш призова българските власти да престанат да налагат тежки глоби на турските шофьори, влизащи в България от пункта Капъкуле. Това съобщи БТА, като се позова на турския информационен сайт Уърлд бюлетин. Според Багъш Турция има "най-динамичния автомобилен парк" в Европа. Сайтът също отбелязва, че опашката от превозни средства на двата гранични пункта достигна 28 километра.