Ако промените в Закона за движение по пътищата станат твърде много, може да се мине към изцяло нов нормативен акт за пътното движение. Това стана ясно на дискусия в Народното събрание.
Според заместник-председателя на комисията по транспорт в Народното събрание Георги Сливенски все още не е взето окончателно решение за това как точно ще се подходи в случая и дали ще има нов закон. Някои от основните параметри на обсъжданите закони, свързани с младите шофьори:
Дефиниция за това какво е млад шофьор, обучение, управление с придружител на младежи след 17 години, пример в Германия, обозначаване на автомобила, управляван от млад шофьор, по-малък първоначален брой контролни точки за новия шофьор, по-ниска разрешена концентрация на алкохол - 0,2 вместо 0,5, продължаващо обучение.
И друг акцент - отговорността на водача към пътниците:
Завишаване на санкциите спрямо водачи, които нарушават правилата за превоз на пътници.
Мария Димитрова от фондация "Безопасни улици" каза, че вместо да се спираме постоянно на симптомите, в случая е много важно да се излекува болестта. Основен акцент, според нея, трябва да бъде наказателната политика към рецидивистите, нарушители на пътя.
Да не бъде само глоба, нека бъде общественополезен труд, нека той да разбере, че няма как в населено място да си позволява да кара със 100 или със 120 км. Нека му бъде отнета книжката, след като втори път получава глоба за превишена скорост или за употреба на алкохол.
В дискусията имаше и няколко остри момента и разменени реплики. От ГЕРБ твърдяха, че някои от идеите на управляващите за промени не са логични. Според Станислав Иванов има неточности в организирането на дискусията.
Визирайте какво правим, дайте ни насоките и от тук нататък да не се получава това, едно широкомащабно събиране на хора на едно място. Не се знае кой какво ще предложи, по-лошото е не само, че губим времето на хората, ами от тук нататък не знаем техните предложения какъв вид ще придобият и какво ще е тяхното движение.
Обсъждането на промените ще продължи.