За пръв път в историята под Босфора в Истанбул премина пътнически влак по новопостроения тунел под пролива, който свързва Европа и Азия. Идеята за железопътен тунел под Босфора е на султан Абдул Меджид отпреди 150 години.
"Днес ние сбъднахме една наша голяма мечта, откриваме съоръжение, което е гордост за турската република, която празнува 90 г.от създаването си, за демокрацията и единството на нашата страна. В този смисъл, то е придобвика не само за Турция, но и за хората от различните континенти", заяви турският премиер Реджеп Тайип Ердоган, който заедно с президента Абдуллах Гюл откри първата линия на метрото, минаващо под пролива на специално тържество на площадката на началната станция Юскюдар на азиатския бряг.
Японският премиер Шиндзо Абе, чиято страна е предоставила основна част от средствата за проекта, присъства на официалното откриване, както и румънският премиер Виктор Понта. Министърът на транспорта, иновационните технологии и съобщенията Данаил Папазов и министри от 9 държави бяха сред гостите на церемонията. Те бяха и първите пътници, които преминаха с влак под Босфора от началната станция Юскюдар до станцията Йени капъ на европейския бряг.
Тунелът в Истанбул е първият в света, който съединява два континента - Европа и Азия. Влаковете ще пътуват под Босфора на дълбочина 60 м и преминаването трае 4 минути, дължината на ж.п. отсечката е около 14 км. и има общо пет станции. В строежа са инвестирани около 8 млрд. турски лири.
В отговор на критиките, че районът е силно сеизмичен и крие рискове за съоръженията, турският министър на транспорта Бинали Йълдъръм заяви,че тунелът е изграден по технология, която е в състояние да издържи на земетресения с магнитуд 9-та степен по Рихтер.
Тунелът под Босфора е част от гигантския транспортен проект Мармарай с обща дължина 76 км., с който се очаква да облекчи движението на 15-милионния мегаполис и да възобнови историческия път на коприната. По думите на японския премиер Шиндзо Абе чрез Мармарай може да се свържат с ж.п. линия Токио, Истанбул и Лондон.