Франческа да Римини е първата ренесансова героиня, която защитава любовта си.
Историята й съвсем не е изолиран случай в онази епоха, увековечена е в една от песните на „Божествена комедия”. Самият Данте Алигиери, съвременник на двамата влюбени, е преживял невъзможна любов. Странстващият из ада поет среща мъртвите Франческа и Паоло във втория кръг, кръгът на сладострастниците. Развълнуван от трагичната им съдба, поетът припада.
Франческа е била дъщеря на Гуидо да Полента - владетел на Равена през 13 век. Против волята си девойката е била омъжена по политически причини за уродливия, стар и жесток Джовани Малатеста от Римини. Франческа, още преди женитбата, се влюбва в по-малкия брат Малатеста, Паоло. Съпругът убива и двамата...
Любопитно е, че много по-късно, през 1500 година откриват Паоло и Франческа, погребани заедно в църквата „Сант Агостино” в Римини.
Съдбата на Франческа е „запечатана” в много произведения на изкуството от онази епоха. Единствено операта на Рикардо Дзандонай „доживява” популярност и в днешно време.
Рикардо Дзандонай - италиански композитор и диригент. За четири години завършва музикалния лицей в Пезаро като ученик на Маскани. От 1939 година става директор на това учебно заведение, вече Консерватория. Пише предимно опери, повлиян от веризма и музикалната драма на Вагнер. Най-известната му опера, която от премиерата си през 1914 година не слиза от афишите, е „Франческа да Римини”. Автор на либретото е Тито Рикорди, основано върху едноименната трагедия на Габриеле Д`Анунцио.
Записът, който ще излъчим, е от сцената на Парижката опера с участието на българката Светла Василева в ролята на Франческа, Роберто Аланя ще бъде Паоло Малатеста, грузинският баритон Георге Гагнидзе - Джанчотто Малатеста, тенорът Уилям Джойнър - третият Малатеста, Малатестино.
Хорът и оркестърът на Парижката опера дирижира Даниел Орен.
Съдържание на операта
събота, 22 октомври от 20.00 часа