Освободен е Илко Желязков от Съвета на директорите на Българския енергиен холдинг, съобщи служебният министър на икономиката и енергетиката Васил Щонов пред bTV. На мястото на Желязков ще бъде назначен друг човек, а промяната трябва да бъде вписана до 3 дни в Търговския регистър. Щонов допълни, че и бившият вече директор на БЕХ Георги Христозов и всички освободени до момента не са си вършели добре работата.
Плавно повишаване на цената на тока в продължение на няколко години може да възстанови баланса в енергийната система, смята министърът на икономиката и енергетиката. Той е категоричен, че увеличение на цената на електроенергията трябва да има, но не се ангажира с числа, защото анализите на министерството не били готови, а и крайното решение е на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Според него е необходимо плавно повишаване на цената на тока, въпреки че увеличение с 50% би могло да върне баланса за една година. Няма смисъл хората да плащат толкова, дори да са съгласни, защото без реформи системата пак ще задлъжнее, коментира Щонов. ДКЕВР ще реши с колко да поскъпне токът, трябва да стане плавно и постепенно. След като приключат анализите, ще направим препоръка, но регулаторът ще реши. Много по-важно е реформирането на сектора.
Секторът е в тежко финансово състояние заради редица непоследователни решения, вземани през последните 10 години. Енергетиката е била нехайно управлявана много дълго време. Решението нататък е само едно – последователност, допълни енергийният министър. Ако цената на тока се беше вдигала плавно с разумни проценти през последните 10 години, всичко щеше да бъде наред, но цената популистки е вдигана и сваляна. Не може да имаме най-ниската цена на тока и една година да я сваляме, друга да я вдигаме.
Щонов коментира и информацията, разкрита от МИЕ, за фирмите, към които НЕК се е издължавала приоритетно. НЕК има пари да разплаща само 50% от задълженията си. При това условие на едни фирми се плаща повече, на други – по-малко. Като видите фирмите с много висок процент изплащаемост – с 90% изплащаемост, имат една притеснителна зависимост, заяви министърът, намеквайки за партийни обвързаности, които обаче не пожела да конкретизира. По думите му, Националната електрическа компания ще има 1 млрд. лв. загуби само за последната година, което ще увечили дълговете й на 4 млрд. лв. Интересно е, че 1 млрд. лв. задължения се натрупват за една година. Ако има компания, чиито дългове надвишават приходите, става дума за тежка финансова ситуация, отбелязва Щонов и подчертава, че за излизане от кризата са необходими тежки и последователни мерки.
Васил Щонов разкритикува подхода при договарянето на сделките по големите енергийни проекти. На всички проекти гледам по сходен начин – първо се правят разходите, после се оценява какви ще са ползите, посочи служебният министър. Не се прави добра оценка на риска – не се преценява дали очакваните приходи ще се реализират, или не, допълни той. Щонов увери, че проектът "Южен поток" е спрян. Строителството на този газопровод не може да започне, докато не се изчистят правните въпроси с ЕК. По думите му, позитивите от проекта за България са ясни – диверсификация на доставките и печалба от транзитни такси. Въпросът е колко можем да печелим, подчертава Щонов. Предишното правителство подписва договор за строителство с огромна сума, готова за харчене, не довършва работа с ЕК по правните въпроси и не постига другото споразумение за трансферните такси – във всеки голям проект първо си осигуряваш приходите, настоя служебният енергиен министър. Министърът на икономиката и енергетиката уточни, че въпреки всички заявки на кабинета "Орешарски", проектът не е бил спрян, докато служебното правителство не е встъпило в длъжност. Това, което може да се прави по проекта, са подготвителни работи – ПУП-ове, разрешителни. Същинско строителство не може да се прави, защото означава поемане на финансови ангажименти. Ние не мислим, че трябва да харчим пари, без да знаем каква ще бъде възвращаемостта на тези пари, коментира министърът. Министърът не разкрива цената на проекта, защото е конфиденциална, но го нарича "многомилиарден". Той ще се изплаща от транзитните такси. В този има много по-малко риск, отколкото в други проекти, заяви още Щонов.
Последвайте ни и в
Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!