Разговор на Светлана Димитрова с оперната звезда Стефка Евстатиева за записа на „Снежанка”
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
В Деня на народните будители и по повод 80-годишнината на Националното радио тази събота припомняме един от най-ценните оперни записи, осъществени в Първо студио на БНР: „Снежанка” от Николай Андреевич Римски-Корсаков с участието на солисти, хора и Симфоничния оркестър на БНР, дирижирани от Стоян Ангелов. Сред изпълнителите на главните партии са емблематични имена от историята на българския оперен театър: Александрина Милчева, Никола Гюзелев, Стефка Минева, Стефка Евстатиева, Аврам Андреев, Любомир Дяковски, Румен Дойков, Любомир Виденов. В главната партия на Снежанка ще чуете солистката на Мариинския театър в Петербург и Болшой театър в Москва – народната артистка на Русия Елена Зименкова, която от 2005 година е преподавател по пеене във факултета за изкуства на Московския държавен университет „Михаил Ломоносов”. Великолепният запис на „Снежанка” („Снегурочка” в оригинал) е осъществен през 1984 година в Първо студио на БНР и издаден през 1985 от „Балкантон”. През 1996 е реализиран на компактдиск от престижната австрийска фирма „Капричио” и се превръща в регистрация-еталон за всички изпълнители, които се осмеляват да посегнат към „най-хубавата опера” на Николай Андреевич Римски-Корсаков, според мнението на самия автор. „Снежанка” е опера в пролог и четири действия с либрето на композитора, базирано върху едноименната пиеса на Александър Островски. Римски-Корсаков се запознава с тази приказка в началото на 70-те години на XIX век, но отначало тя не го впечатлява особено. През зимата на 1879-1880 той отново се връща към „Снежанка” и е впечатлен от поетичната й красота. „За мен нямаше по-добър сюжет, нямаше по-прекрасни и поетични образи от Снежанка, Лел или Пролетта” – споделя по-късно Римски-Корсаков. Той създава операта през лятото на 1880 година. Впоследствие не веднъж казва, че нито една негова творба не е била писана толкова бързо и с такава лекота. През 1881 партитурата е окончателно завършена, а световната премиера, състояла се на 29 януари (10 февруари по нов стил) 1882 в Мариинския театър в Санкт-Петербург, е относително успешна, въпреки че за композитора тя е по-скоро разочарование. Римски-Корсаков намира постановката за неудачна, изпълнителите – небрежни, а отношението на диригента-постановчик Едуард Направник – снизходително-презрително. Той е разочарован и от мненията на критиците. Операта обаче е приета възторжено от автора на оригинала – великия руски драматург Александър Николаевич Островски, който заявява, че музиката на Римски-Корсаков е удивителна и че не би могъл да си представи творба, по-подходяща и по-ярко изразяваща цялата поезия на руския езически култ и на тази отначало снежно-хладна, а после неудържимо страстна приказна героиня. И тъй – мястото на действие на „Снегурочка” е приказната страна на берендеите, а времето на действие – много-много отдавна...
В солистичните партии на записа на Стоян Ангелов със съставите на БНР ще чуете: • Пролетта-Красавица – Александрина Милчева • Дядо Мраз – Никола Гюзелев • Девойка-Снежанка – Елена Зименкова • Цар Берендей – Аврам Андреев • Лел – Стефка Минева • Купава – Стефка Евстатиева • Мизгир – Любомир Виденов • Бобил Бакула – Румен Дойков • Бобилиха – Весела Зорова • Бермята и Масленица – Петър Бакърджиев • Първи вестител – Димитър Станчев • Втори вестител и Леший (Горски дух) – Любомир Дяковски