Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Владимир Каролев: Не виждам причина ВМЗ-Сопот и „Кинтекс“ да останат държавни дружества

| обновено на 29.11.14 в 14:05
Снимка: БГНЕС


Новото име на оперативната програма на Министерството на икономиката е "Иновации и конкурентоспособност". Остава подподпомагането на инструментите "Джеръми", които заедно със заемната им част са около 850 млн. евро. Още не се знае дали ще остане Агенцията за инвестиции, каза съветникът на министъра на икономиката Владимир Каролев в интервю за предаването "Конструкция".

Не виждам причина ВМЗ - Сопот и "Кинтекс" да останат държавни дружества. Останалите над 100 предприятия, в които министерството има някаква роля, но на практика никаква, това са предприятия, които са приватизирани и от които министерството има  от 0,1% до няколко процента. В тези предприятия почти няма печалба. Една от причината ВМЗ - Сопот и "Кинтекс" да не са приватизирани е, защото са апетитни. Ако ВМЗ - Сопот бъде преструктурирано, това предприятие може да стане точно толкова гъвкаво и печелившо, колкото са другите 6 част фирми. В България има 7 фирми, които произвеждат оръжие и 6 от тях са частни и работят много добре, каза Каролев.

Икономистът обясни, че в момента се обсъжда дали Дирекция "Концесии" да остане в Министерството на икономиката или да отиде на директно разпореждане от министър-председателя.

Каролев беше категоричен, че след 2009-а година няма нито една година в България, в която бюджетът на държавата да не е бил по-голям от предишната година, няма нито една година, в която държавата да не храчи повече.

Икономистът коментира и бюджета за следващата година:

Профсъюзите твърдят, че трябва още да се увеличи минималната работна заплата. За последните 6 години минималната работна заплата беше увеличена с 60%, а ръстът на икономиката е 5,2%. Кой икономист ще си помисли, че е възможно икономиката да расте с 6%, а минималната работна заплата да скочи с 60%?

Според Каролев заради бюджета за следващата година ще се увеличи сивият сектор:

Убеден съм, че като цяло няма да има приходи от осигуровки.

Управителят на "БДЖ-Пътнически превози" Димитър Костадинов поиска право на отговор в ефира на "Хоризонт" по повод твърдението на Владимир Каролев, че държавата харчи милиарди за БДЖ:

Всъщност БДЖ и Национална кампания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) са две различни компании. "БДЖ - Пътнически превози" има договор с държавата за транспортно обслужване и във връзка с този договор субсидията, която държавата дава на БДЖ, е 179 млн. на година. С актуализацията на бюджета за тази година средствата са 160 млн. Има дадени компенсации в размер на 22 млн. от намаленията, които даваме за пенсионери, ученици, студенти и инвалиди. Получаваме и 30 млн. капиталов трансфер, който отива за покриване на заеми. Когато се коментират някакви милиарди, най-вероятно се има предвид НКЖИ.

Интервюто с Владимир Каролев и правото на отговор на Димитър Костадинов чуйте в звуковите файлове.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна