До края на годината ще започне процедура за купуване на нови 15 влакови мотриси, съобщи за БНР министърът на транспорта Ивайло Московски, който участва в атракционното пътуване с влак, посветено на 150-годишнината от въвеждането в експлоатация на жп линията Варна-Русе.
Влаковата композиция е теглена от парен локомотив, като в състава й е включен вагон от царската композиция на цар Борис Трети - "Корона експрес". Може да бъде видян и телефонът, от който царят се е свързвал с външния свят, както и креслото, на което е седял.
Влакът пътува по маршрута на жп-линията Варна-Русе, като на всяка спирка кметовете организираха кратки тържества. Мероприятието завършва с празнична програма в град Русе, а на гарата в Каспичан беше направена възстановка на първото пътуване от 7-ми ноември 1866-та година с духова музика и мажоретни състави, както и беше открита паметна плоча, посветена на годишнината.
Първо да честитя празника на железницата, както и на всички хора. Дори населени места са създадени именно заради жп линията Русе-Варна, каза министър Московски, който коментира пред "Хоризонт" във връзка с новите влакови мотриси, че нотификацията от Европейската комисия за държавната помощ за БДЖ ще бъде на база цялата авансова вноска от концесията на летище София:
Финансираме закупуването на новия подвижен състав и е необходимо да приключим процедурата за концесия на летище София, която е в процес в момента. 21-ви ноември е срокът, в който ще отваряме оферти.
След като бъде нотифицирана държавната помощ от 640 милиона лева, след приспадане на задълженията остават 200 милиона за мотрисите, за ремонт на старите мотриси и за изграждане на депо на територията на страната. Сред приоритетите на БДЖ догодина са удвояването на жп линията Русе-Варна и обновяването на системите за сигнализация и контрол, посочи още министърът на транспорта.
На празника министър Московски заяви също, че 3 милиона лева ще са нужни за ремонта и на Шуменската гара, като вече има предварителни проучвания за нейната рехабилитация. От следващата година ще започне и поетапно подновяване на влакове, допълни той:
Довършване на коридора, който е от пристанище Бургас и от Свиленград, турска и гръцка граница, през Пловдив и София, до сръбската граница. Там вече ще означава, че всеки наличен ресурс ще може да бъде насочен към Северна България, респективно Русе, Каспичан, Варна, проекта Синдел-Карнобат.
Нашата концепция е цялата индустриална дейност на пристанището е да се премести на Варна-Запад, тъй като Варна-Изток така или иначе е урбанизирана зона, урбанизирана територия. Тя директно си е в градска зона и най-правилният начин за развитие на Варна-Изток е действително да се развива като отворена свободна зона, където да има всякакъв вид атракциони за хората, както и да има движение и дейност по Морска гара, пасажерски кораби, яхтено пристанище. Това ще е посоката, а под каква форма и как ще се реализира е рано още да кажа.
Имаме един казус с тръбите по Южен поток, който в момента не зависи от нас - няма как да ги махнем оттам, още повече, че пристанището си има и гарантиран приход заради това, че ги стопанисва на Варна-Изток, допълни министърът.
По повод изграждането на интермодален терминал в морската столица, министър Ивайло Московски каза още,че след приключване на проекта,той ще бъде предложен за концесия за изграждане и опериране.