Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Откриваме фестивала на оперното и балетно изкуство в Стара Загора – директно предаване на 28 ноември от 19.10 часа

БНР Новини

Това е 47-то издание. На фестивала свои постановки ще представят Държавният музикален театър „Стефан Македонски“, Държавна опера – Пловдив, Държавна опера – Русе, Държавният балет върху лед – Санкт Петербург, Академичният симфоничен оркестър на Музикалната академия в София, Държавна опера – Варна, Фондация „Дарина Такова“. В последните дни на фестивала ще се състои втората среща на „Балканска оперна мрежа“, а финалният концерт ще представи музиката на Европа и Балканите. Специален концерт е посветен на 80-годишнината на композитора Красимир Кюркчийски с участието на Веселина Кацарова – артистичен директор на фестивала, хора на държавен ансамбъл „Филип Кутев“, солисти и камерен оркестър на Държавна опера Стара Загора.
Фестивалът започва на 28 ноември с нова постановка на „Селска чест“ на Маскани и първо изпълнение в България на балета „Делвата“ на Алфредо Казела. Диригент на двата спектакъла ще бъде Карло Донадио. Хореографията е на Флавио Бенати, художник Салваторе Русо.

Ето и екипът за „Селска чест“ на Пиетро Маскани.
Режисьор на спектакъла е Игнацио Окипинти .
Действащи лица и изпълнители:
• Сантуца – Олга Романко
• Туриду – Камен Чанев,
• Лучия – Евдокия Здравкова-Хорозова
• Алфио – Валери Турманов
• Лола – Десислава Стефанова

В звуковия файл може да чуете какво казаха артистичният директор Веселина Кацарова, директорът на операта Огнян Драганов и директорът на балета Силвия Томова.







Съдържание на операта „Селска чест“ от Пиетро Маскани


Диригентът Карло Донадио е роден и израснал в Рим, където учи и завършва пиано, хорово пеене, оркестрово дирижиране, композиция и експериментална композиция в Консерваторията „Санта Чечилия“. Постоянен диригент на Римската опера от 1984 г., а от 2004 г. е активен член на Артистичната дирекция на фондацията към театъра. Своите диригентски умения усъвършенства в Академията „Санта Чечилия“ в Рим, специализира при Джанлуиджи Джелмети в Милано – на фестивала Pomeriggi musicali, във Виена в Hochschule für Musik - с Карл Остерайхер. През 1989 г. дебютира в симфоничния репертоар с Камерния оркестър на Ню Йорк и дирижира „Травиата“ в Театро Мандзони в Рим (1995). По-късно работи с оркестъра на Римската опера, Оркестъра на Театро Пиерлуиджи Палестрина - Каляри, Оркестъра на „Pomeriggi musicali“ в Милано, Оркестъра на Рим и Лацио, Симфониета-Рим, Международния италиански оркестър, оркестъра на Театро Бранкачо и Термите на Каракала в Рим, с Teatro Перголези в Йези, с Театро Маручино в Киети, гост-диригент на Великденския фестивал в Рим, на Музикалния фестивал в Умбрия. От 1997 г. гастролира успешно и извън Италия: в Дегу Сити опера, Южна Корея (дирижира оперите „Севилският бръснар“, „Риголето“, „Тоска“ и „Манон Леско“), на Международния музикален фестивал в Макао – 2002 („Бохеми“), Арт Центъра в Сеул („Аида“, 2007 г. – с Джузепе Джакомини), във Франция, Англия, Германия, Сърбия, Македония. През май 2008 г. Карло Донадио дирижира за първи път и в Карнеги Хол, Ню Йорк – концерт по случай годишнината на Пучини със Симфоничния оркестър Нова Англия. Той дирижира в Auditorium Parco della Musica, зала Петраси оркестър Тартини и оркестъра на региона Лацио (2011). Карло Донадио участва през сезон 2012-13 в камерни концерти на Римската опера в академичната зала на Консерваторията на „Санта Чечилия“ като дирижира камерни формации с програми от творби на Франсис Пуленк, Хиндемит, Бритън, „Историята на войника“ от Пепе Бара. Има многобройни студийни записи и записи на живо на спектакли на римските Терме ди Каракала, където дирижира постоянно. В България гостува на ММФ „Моцартови празници“ през 2015 („Реквием“ на Моцарт) и 2016 („Севилският бръснар“ от Росини).

Игнацио ОкипинтиРежисьорът Игнацио Окипинти е роден през 1964 в Палермо, Италия. Завършва режисура и кинематография в Университета в Пиза. От 1990 съчетава успешно артистична, режисьорска и писателска дейност. Като театрален режисьор поставя произведения на Пирандело, Уди Алън, Айкборн, Ромер, Мартолио, които се радват на голям успех сред публиката и критиката. През 2011 публикува сборник с трудове и анализи по кинематография, представени на фестивала в Кан (Франция).
Като оперен режисьор поставя редица опери, сред които „Трубадур“ на Джузепе Верди, „Бохеми“, „Мадам Бътерфлай“ от Пучини, „Севилския Бръснар“ на Росини и др. Работи за фондация „Тосканини“, Парма с небезизвестните имена Фабио Армилиато, Алесандра Реца, Барбара Девер, Роберто Сервиле. Автор е на либретото и режисурата на съвременната опера „Обречените поети“ по музика на Марко Масса.
2015 се издава неговия първи роман Radionight, за който са закупени филмовите права.

Флавио БенатиФлавио Бенати получава диплома от Миланската скала през 1957 г.
През 1959 г. напуска Ла Скала, за да участва в Американския балетен фестивал, където прави дебюта си като премиер солист – партнира на легендарната балерина с български корени Соня Арова. Притежава диплома първа степен за балетен педагог от Националната танцова академия.
От 1960 до 1963 е солист в Ballet du XX Siècle, ръководен от Морис Бежар. С тази трупа Флавио Бенати прави своя дебют като балетен хореограф в оперни спектакли, режисирани от Франко Дзефирели. Има изяви като премиер солист в балети на Бежар. През 1964 г. танцува в Ню Йорк, като премиер солист в голям бродуейския мюзикъл, който представя Франция на Световното изложение в Ню Йорк. През 1965 г. е избран от Джон Хюстън за ролята на „Змията“ в „Библията“, роля, която преди това е била поверена на Рудолф Нуреев. Премиер солист в най-големите италиански оперни театри.
В биографията си именитият танцьор и хореограф има над 40 танцови хореографии в оперни спектакли, поставени в Миланската скала, Римската опера, Театро Верди в Триест, Театро Карло Феличе в Генуа, Театро Масимо-Палермо, Театро Белини в Катания, Театро Реджо-Парма, оперния театър в Тревизо, "Арена ди Верона“, Софийската опера и балет (България), Операта в Токио, оперния театър в Марибор (Словения) под режисурата на Джанкарло Меноти, Мауро Болонини, Алберто Фасини, Пиер Луиджи Пици, Атилио Колонело, Джером Савари, Патриша Пентън, Карло Маестрини, Бепе де Томази, Филипо Кривели, Жолио Шазалет, Вера Бертинетти, Силвано Бусотти, Дарио делла Корте, Роберто Лагана, Антонело Мадау Диаз, Джордж Пресбъргър, Ламберто Пуджели, Сандро Секви, Лина Вертмюлер, Джампаоло Дзенаро, Пламен Карталов.
Носител на престижни награди и отличия, включително наградата
„Позитано“ за танц (през 1970 г).
Флавио Бенати работи като хореограф за италианската, белгийската и холандската телевизии.
Сътрудничи си с хореографите: Аурел M.Милос, Джордж Баланчин, Леонид Мясин, Брунислава Нижинска, Серж Лифар, Морис Бежар, Джон Кранко, Лучана Новаро, Виктор Гзовски, Татяна Гзовски, Фредерик Аштън, Асаф Месерер и др.
В продължение на години Флавио Бенати води курсове по класически балет на различни нива в Centro IALS di Roma.

Салваторе РусоСалваторе Русо е един от най-известните италиански сценографи и костюмографи, чието име се свърза с успешни постановки в много оперни театри в Европа и Америка. Роден в Палермо, завършва Академията за изящни изкуства в Рим, професор по сценография и костюмография в Академията за изящни изкуства във Витербо. Дебютира като сценограф и костюмограф на балета Tre Canzoni Italiane в Римската опера (1962) по покана на диригентите Тулио Серафин и Джоакино Форцано. Създава сценографията и костюмите за многобройни оперни и балетни постановки, сред които:„Арлезианката”, „Кармина Бурана”, „Травиата”, „Манон”, „Трубадур”, „Риголето”, „Тоска”, „Бохеми”, „Кармен”, „Лулу”, „Франческа да Римини”, „Севилският бръснар”, „Набуко”, „Тоска” и др. Участва в Liric Kairo Seasons, Международния фестивал в Пулчано, работи освен за Римската опера, също за Театро Колон в Буенос Айрес, Greate Opera Theatre в Токио, Опера Сиатъл, оперните театри в Сао Паоло, Манаус и др. Автор на сценографията и костюмите за много телевизионни и филмови продукции в Италия и САЩ. В изключително богатата му творческа биография присъства и България с постановки в Софийската опера и балет на оперите „Мария Тюдор“, „Симоне Боканегра“, „Гуарани“, „Тоска“, „Джоконда“, „Макбет“, „Андре Шение“, „Отело“. В Русенската опера прави костюмите за спектакъла на операта „Аида“ (по поръчка на ММФ „Моцартови празници“ в Правец), следва ангажимент за сценография и костюми на две балетни постановки с хореограф Силвия Томова – „Ромео и Жулиета“ и „Полет към светлината“. През 2015 година е поканен като художник-костюмограф за премиерата на операта „Лучия ди Ламермур“ в Старозагорската опера. Постановъчният екип на „Лучия ди Ламермур“ печели „Кристална лира“ 2016. Салваторе Русо притежава редица награди, сред които особено цени голямата италианска награда „Позитано“ за сценографията и костюмите на балета Masques Ostendes от Р. Влад и Дж. Корели (1970) и високото отличие Torre d`Argento, присъдено по повод 25-годишната му творческа дейност (1988).

В премиерния спектакъл на операта „Селска чест“ гостуват Олга Романко и Камен Чанев .

Олга РоманкоВисоко оценена на международната оперна сцена, Олга Романко е от руски произход, но както тя шеговито определя себе си – с италианско сърце. Певица с респектиращ репертоар, в който няма как да не се отбележат нейните знаменити превъплъщения в ролите на Дездемона от „Отело“ на Верди и Федора от едноименната опера от Умберто Джордано в незабравимите спектакли с легендарния Пласидо Доминго. Своеобразен връх в своята кариера сопраното определя своя дебют в премиерния спектакъл на операта La Wally от А. Каталани, режисиран от Рената Скотто в Бернската опера. Изпълнява с голям успех ролята на Леонора в спектакъла на операта „Трубадур“ под палката на маестро Зубин Мета. Участва в две големи продукции в Аржентина – „Тоска“ и „Момичето от Златния Запад“ в Театро Колон в Буенос Айрес. Няколко пъти гостува в продукциите на операта „Аида“ в Римската опера, след това пее в Лисабон, Палма де Майорка, изпълнява Тоска в Овиедо и в Театро Реал в Мадрид. Сопраното често присъства в афишите на най-големите френските оперни театри, участва в суперпродукцията на „Аида“ за фестивала Saint Denis, която е представена на Стад дьо Франс пред 80 000 зрители. Аплодирана е бурно като Тоска на пучиниевия фестивал в Торе дел Лаго и като Леонора от „Трубадур“ – спектакъл на Фондация Тосканини в Парма. Гастролира с голям успех в Китай и Корея с грандиозни оперни постановки на операта „Аида“ от Верди, както и в различни градове на Холандия, Германия, Чехия, Швейцария (Берн, Базел, Цюрих и Люцерн). Изнася десетки концерти по целия свят, сред които незабравим ще остане концерта с аржентинския тенор Хосе Кура в Дома на музиката в Москва под диригентството но Марио де Росе. Сътрудничи си успешно с най-престижните радио-оркестри, включително с Националния оркестър на Баварското радио, под ръководството на маестро Фридрих Хайдер. Олга Романко има в кариерата си над 100 представления в ролята на Тоска. Забележителна е нейната Тоска в новата продукция на операта на Антверпен. Предстои ѝ дебют в спектакъла на операта „Вилхелм Тел“ от Росини в конгресния център на Лугано, спектакли на „Тоска“ в Teatro Comunale на Ла Специя, ще бъде Сантуца в премиерата на „Селска чест“ в Стара Загора , след това ще гостува в същата роля в Театро Sociale - Белинцона в Швейцария. Олга Романко има активна концертна дейност в Швейцария и в цяла Европа. Певицата е избрана да изпълни италианския национален химн в Гранд Theater Outdoor Expo пред 30 000 души в присъствието на най-високите политически фигури на италианската държава, включително и на италианския премиер Матео Ренци. Номинирана е от италианското Министерство за университетско образование и научни изследвания да бъде в състава на експертните комисии, които определят назначенията на ръководни длъжности в музикалните училища и консерватории. Олга Романко е доцент по пеене в Ticinomusica – Лугано, където последно проведе майсторски клас и концерт (18-30 юли, 2016). Има множество записи. Последният компакт диск на певицата Olga Romanko Opera’s Greatest Arias излезе съвсем скоро.

Камен ЧаневКамен Чанев е сред предпочитаните оперни певци в афишите на Виенската Щатс опер, Дойче опер Берлин, Римската опера, Арена Ди Верона, Театро Лисео Барселона... Възходящата му кариера го отвежда многократно в САЩ, Канада, Япония, Южна Корея, Китай.
Тенорът Камен Чанев е роден в Сливен. Завършва Френската гимназия в родния си град, а след това Консерваторията в София. Специализира в Рим, в Академията на Борис Христов. През 1992 г. започва работа в Софийската опера. След пет сезона се мести в Прага, където пее в продължение на две години преди да премине на свободна практика.
Работил е с Александрина Милчева, Гена Димитрова, Леоне Маджера (пианистът на Лучано Павароти). Лауреат е на конкурса „Йоси Бьорлинг”, Швеция. Изявява се в основния теноров репертоар – освен в България и на големите международни оперни сцени.
Репертоарът на певеца е разнообразен и включва над 30 главни роли („Аида”, „Дон Карлос”, „Травиата”, „Риголето”, „Селска чест”, „Палячи”, „Трубадур”, „Мадам Бътерфлай”, „Тоска”, „Риголето”, „Кармен”, „Атила“ и др.), както и теноровите партии от кантатно-ораториалните произведения „Девета симфония” на Бетовен, „Реквием” на Моцарт, Верди и Дворжак, „Стабат матер” на Росини, „Симфония №8” на Малер.
Работил е многократно с най-големите диригенти и режисьори на нашето време.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна