Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Грейс Бъмбри - черната Венера

Събота, 14 януари, от 20.00 часа, по програма "Христо Ботев"

БНР Новини
Грейс Бъмбри
Снимка: Wikipedia
Преди десет дни знаменитото американско мецосопрано отпразнува 80-ия си рожден ден. И досега наричат Грейс Бъмбри „черната Венера“, тъй като участието й на Байройтския фестивал в „Танхойзер“ на 23 юли1961 година се превръща в сензация! Впрочем Виланд Вагнер, внукът на гениалния композитор я кани на прочутата сцена със следните аргументи: „Когато чух Грейс Бъмбри, веднага разбрах, че това е истинската Венера. Ролята е много трудна. Изискава твърде широк диапазон, който притежават малцина певици…Гласът на Бъмбри е възхитителен, а височините – неописуемо бляскави. Прибавете към това пълнозвучен среден регистър, който се вписва в най-добрите немски традиции…Моят дядо щеше да е във възторг!“, твърди Виланд Вагнер. Не така обаче смятали мнозина стожери на оперното наследство на гениалния композитор. Имало разбира се протести.
Гневни писания до Виланд Вагнер… Тъй или инак с феноменалното си представяне Грейс Бъмбри влиза в историята като първата афроамериканка пяла на престижната сцена. Най-реномираните световни театри отварят врати за чаровната певица. През 1965 година се сбъдва мечтата й: приветстват я в Метрополитън опера като Еболи, а критикът Алън Рич възкликва: „Темпераментна, обаятелна, феноменална певица, която много трудно можеш да заличиш в съзнанието си…“ Вече извоювала си слава, в началото на 70-те години Грейс Бъмбри смело поглежда и към сопрановия репертоар. Едно от най-вълнуващите й появявания, както сама го определя, е в Ковънт Гардън като Саломе в едноименната опера на Рихард Щраус. „Никога не съм се страхувала от провал, макар че мнозина ми го предричаха. За всеобщо удивление първата изява в сопрановия репертоар се превърна в триумф! Нямаше нито едно свободно място, а зрителите ликуваха…“, връща лентата Грейс Бъмбри. В съботната вечер ще се върнем към ролята, с която американското мецосопрано дебютира на голяма сцена.
Мястото е Париж, годината – 1960, а ролята – Амнерис. Тогава в "Ню Йорк Херълд Трибюн" се появява следното: „Когато дойде сцената със съда, публиката изпълнила докрай достолепната зала на Парижката опера изригна във възторг! Всички усещаха, че 23-годишната Грейс е направила първата крачка, по-скоро скок в бъдеща бляскава кариера. Тя наистина я очаква, а вие запомнете името Грейс Бъмбри!“ Пророчески думи,тъй като и днес мнозина помнят вълшебството на един рядко красив глас, който пленява със страст и затрогваща искреност. Гласът на Грейс Бъмбри.
Ще я слушаме като Амнерис в запис на „Аида“ от Верди , продуциран през 1970 година от фирмата RCA.
Друга знаменита афроамериканска певица е Аида – сопраното Леонтин Прайс. Радамес – Пласидо Доминго, а Амонасро - Шерил Милнс.
С участието на Джон Алдис хор и Лондонския Симфоничен оркестър, обединени от диригентската палка на Ерих Лайнсдорф.

Операта "Аида" от Джузепе Верди - съдържание.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени