Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

СБА не са оптимисти за въвеждане на заплащане според отделяните газове, превозвачите очакват негативен ефект

Снимка: БГНЕС

Обмисляната от Европейската комисия промяна в пътните такси, така че автомобилите да плащат според нивата на отделяните вредни емисии, буди недоумение, тъй като досега товарните превозвачи плащаха само тол такси и на преминат километър. Това каза за предаването "Преди всички" по "Хоризонт" Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи. Той уточни, че подобна промяна би предизвикала негативен ефект за българските превозвачи, особено ако бъдат въведени минимални европейски цени:

Ако се плащат 10 евроцента на километър, един лек автомобил ще трябва да заплати от София до Бургас 40 евро и обратно – още 40. Получават се 160 лв. за едно пътуване до Бургас и обратно.

За товарните излиза много по-трагично. Поне в България се говори за 20-25 евроцента и то е и за първи клас пътища в България. Тепърва браншът ще има разговори с МРРБ и с другите органи, които ще внедряват тази система, но към момента при тези двойни и тройни стандарти на заплащане на една и съща услуга в бързоразвиващите се страни и тези, които ги обслужват, просто ще има дисбаланс на интереси и отговорности.

Ще бъдем принудени да използваме дяволски системи за придвижване, само и само да можем да останем на ръба на фалита. И без това в момента, с всички рестриктивни действия, които се извършват при нас от ЕС и т.нар. "стари страни", нещата не вървят на добре.

Председателят на Съюза на българските автомобилисти Емил Панчев изтъкна, че мярката на ЕК цели намаляване на вредните емисии и постигане на справедливост – да се заплаща според изминатото разстояние.

Разбира се, за по-новите автомобили ще е по-евтино. По този начин ще се стимулира и закупуването на нови автомобили.

Панчев изтъкна, че не е голям оптимист, че предложението ще бъде въведено, тъй като отделните държави-членки на ЕС вече са въвели различни системи за събиране на пътни такси и са инвестирали милиони в тях. Той изтъкна, че отделяните от колите вредни газове се отчитат при ГТП. Той припомни, че СБА е предлагала въвеждане на различни талони за автомобилите според нивата на вредните емисии, така че по-замърсяващите да плащат повече.

Интервютата на Веселина Миланова с Красимир Лалов и с Емил Панчев можете да чуете от звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени