Психолозите успяват да възпитат децата като дисциплинирани личности, но със свободен дух
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Родителите много често се лутат в избора си на подход към детето, раздвоявайки се между това да бъдат по-строги и да възпитат децата си в по-голяма дисциплина или да бъдат по-либерални и да оставят детето си да се развива самостоятелно с темпове, които то определя. Оказва се, че има и средно положение - гъвкава дисциплина.
Гъвкавата дисциплина е методика, която е изготвена от специалистът по етикет Невена Басарова, която е основател на Детската академия за добри обноски.Чрез тази методика психолозите успяват да възпитат детето като дисциплинирана личност, но и дете със свободен дух, обясни Басарова. Това е отговорът на въпросите, които си задават родителите дали е по-добре да бъдат строги или да бъдат по-либерални, защото децата са малки и тепърва им предстои да бъдат дисциплинирани.
Методиката на гъвкава дисциплина дава точно това - правила, които да се спазват, но и свобода, чрез която детето да се развива свободно като личност. Аз не съм привърженик на императивния подход, който задължава без детето да разбира защо трябва да направи нещо.
В методиката на гъвкава дисциплина говорим за това, кое е добре да се направи, как е добре да се направи. Например, когато изграждаме правила - си ги спазваме, казва Басарова и обяснява, че такива правила са свързани със здравето и касаят това да се ходи със шапка през зимата и това не подлежи на коментар, но пък детето може да определи само как да си подреди играчките. По думите й, децата обичат да им се дават алтернативи, . В академията идват много различни родители като общото между тях е, осъзнаването, че да имаш високи оценки в училище или да си добър по даден предмет, не е достатъчно, за да бъдеш успешен в живота. Има родители, които направо си казват, че нямат време, не могат и не знаят как да предадат това възпитание на децата си.
Модулът “И моето дете го може” започва от днес и ще продължи до 13 декември. Академията е разработила и методика за работа с навлизащите в пубертета. Според Басарова, при подходът към деца, влизащи в тийнейджърска възраст, е важна “златната среда”.
Какво още разказа Невена Басарова, чуйте в звуковия файл.