Ще ви предложа няколко сцени от записа осъществени през годините – между 1979 и 2004, и с различни състави, с които е работил Георги Нотев. В „Златния фонд“ са запазени и няколко интервюта направени през годините с Георги Нотев, така че ще чуете историята на неговия живот от първо лице.
Всички, които бяхме при Константин Илиев, там като се споменеше опера и оперета, това беше нещо такова, по-ниско и от цирк. А ние бяхме всички маняци – първо диригенти, второ съвсем зайци и с огромно самочувствие. Истината е че системата беше такава и никой не ни учеше какво е това опера.
В звуковите файлове може да чуете разказите на Георги Нотев за различни периоди от живота му, за трудностите и откритията, които е направил, за срещите си с различни певци.
Още няколко акцента, които си струва да добавя и които не намериха място в спомените на Георги Нотев. Няколко пъти той спомена майка си – тя е известната клавирна педагожка Мара Балсамова, а баща му е адвокат – Стефан Нотев. Сам той разказва за следването си в консерваторията при Васил Арнаудов и Константин Илиев. След това специализира във Ваймар през 1969 при Николай Рабинович, след това при Бруно Мадерна в Залцбург през 1970 и при Игор Маркевич в Монте Карло през 1972. По време на престоя си в Залцбург се среща и с Херберт фон Караян, за когото говори в интервюто. Първия си професионален опит добива във Видин – 1970-1972, където по думите му е всичко – диригент, касиер, счетоводител и всичко останало, след това се прехвърля в Плевен, за да работи с Плевенската филхармония, а после и с новосъздадената Плевенска опера. Следващите повече от 30 години той е несменяем главен диригент на Плевенските състави. Това са славни години за града и за театъра. В програмите на оркестъра и на операта редовно присъстват творби на български композитори, а самите композитори с огромен респект работят с Георги Нотев и много от премиерите, и записите на техните творби са направени под негово диригентство. Дискографията му с творби на български композитори съперничи на оперните му регистрации. Името на Георги Нотев е свързано и с Лауреатските дни „Катя Попова“ и оперния конкурс, който се провеждаше в рамките на фестивала (2003). Отново той беше в основата на създадения през 2006 г., но непросъществувал много конкурс за оперни певци на името на Гена Димитрова. За жалост след промените един от първите театри, който е разбит е точно плевенският, и е трансформиран в така наречената „открита сцена“. Георги Нотев беше и преподавател по интерпретация в музикалната академия. От 1997 до 2007 г. е главен диригент на Софийската опера. Под негово диригентство са осъщестени десетки оперни спектакли и премиери, сред които българската премиера, макар и концертно на „Саломе“ на Рихард Щраус с Анна Томова-Синтова, първите оперни постановки на площада в София. Много са записите, които е направил в БНР с различни оперни певци и напълно обяснимо – той се отнасяше с певците с разбиране, уважение и беше тяхна подкрепа.
Сега аз, нищо че имам 30 години зад гърба си, горе-долу знам какво е това опера. Операта е нещо безкрайно – сцената, оркестърът, тук солистите, пък хорът с гръб или тича. Имаш един план, втори, пък трети план. Чисто технически е много сложна. И не е само, че някой пее, пък ти трябва да го акомпанираш.
Ето и фрагментите, на които се спрях.
„Бохеми“ на Джакомо Пучини – 3 действие с Любомир Дяковски-Рудолф, Румен Кръстников-Марсел, Петър Имов-Шонар, Христо Христов-Колин, Малина Павлова-Мими, Мила Дюлгерова-Мюзета, хор и оркестър на Плевенската опера, запис от 1979 година.
„Манон“ на Жюл Масне – 1 действие с Ганка Димова-Манон, Стефан Циганчев-граф де Грийо, Теодоси Костов-Леско, Делчо Сапунджиев-Гийо дьо Морфонт, Кирил Кръстев-Дьо Бретин, Николина Каменова-Пусет, Райна Стоянова-Жавот, Валентина Шунелска-Розет, хор и оркестър на Варненската опера - запис от премиерата на 28 февруари 1983 година.
„Мадам Бътерфлай“ на Джакомо Пучини – 1 действие с Анна Томова-Синтова-Чо Чо Сан, Румен Дойков-Пинкертон, Иванка Нинова-Сузуки, Димитър Димитров-Горо, Стоян Балабанов-принц Ямадори, Коста Динков-Бонзо, Емил Угринов-комисар, хор и оркестър на Софийската опера, запис от 1997 година.
„Дон Жуан“ на Волфганг Амадеус Моцарт – финал на 1 действие с Петър Найденов-Дон Жуан, Радостина Николаева-Донна Анна, Николай Моцов-Дон Отавио, Галина Стоянова-Донна Елвира, Робърт Помаков-Лепорело, Ангел Христов-Мазето, Шери Джаксън-Церлина, хор и оркестър на Софийската опера, диригент Георги Нотев - запис от 20 юни 2004 г. 13 международен конкурс за млади оперни певци „Борис Христов“.
„Кармина Бурана“ на Карл Орф с Красимира Стоянова, Марин Йонков, Александър Крунев, хор на старозагорската опера, Плевенската филхармония, диригент Георги Нотев – запис от 11 януари 1999 година.