Обществена дискусия за обсъждане на законопроекта за ратифицирането на Истанбулската конвенция на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие, организирана от председателят на Народното събрание Цвета Караянчева, премина в сблъсък на противоположни мнения, без никоя от страните да промени своето. Във форума, който се проведе в Софийския университет, участват депутати, представители на изпълнителната власт, на неправителствени организации, на основните вероизповедания и експерти.
Спорният документ вече предизвика разделение в парламента. ГЕРБ твърдо защитават текстовете. Против документа се обявиха от Обединените патриоти и БСП, както и от Българската православна църква.
Според противниците на Конвенцията тя ще доведе до въвеждане в законодателството на т.нар. "джендър идеология" - размиване на понятието пол с въвеждане на дефиниция със социална вместо с биологична основа, и ще постави основите за отправяне на искания за признаване на т. нар. "трети пол" и еднополови бракове.
По време на дискусията министърът на правосъдието Цецка Цачева отново повтори тезата, че ако депутатите имат забележки, документът може да бъде ратифициран с резерви или с обяснителна декларация към него:
Цачева обясни още, че Конвенцията може да бъде ратифицирана от Народното събрание със забележки или с тълкувателна декларация.
Време е да спрем лицемерието, насилието над жени е огромен проблем за българското общество, заяви и националният омбудсман Мая Манолова:
Защото всяка четвърта жена в България е жертва на домашно насилие, което означава един милион български жени - жертви на домашно насилие. Това е сърцевината на Конвенцията.
Старозагорският митрополит Киприян представи позицията на БПЦ срещу Истанбулската конвенция.
Няма и здравомислещ Христов човек, който да не одобрява борбата срещу насилието въобще. Истанбулската конвенция надхвърля правната регламентация по този въпрос, тъй като води до промяна в нашият светоглед.
Веднага след като изчете позицията на Синода, под бурни аплодисменти, православните свещеници напуснаха дискусията, а по късно бяха подкрепени от католическата църква в България.