Преди около две години група студенти по Право от Софийския университет „Св. Климент Охридски” решават да създадат първата по рода си „Академия за гражданско образование“ у нас. Чрез нея те искат да повишат правната култура на учениците и да ги насърчат да познават и защитават правата и свободите си, тъй като, според тях, това е една от стъпките по пътя към изграждане на по-справедливо общество. За да постигнат това, те провеждат напълно безплатно и на достъпен език дискусии за ученици от XI и XII клас на теми, свързани с държавата и правото. Как протичат те, разказва Васил Лозанов – един от създателите на Академията, завършил Право в Софийския университет и в момента учител по „Етика и право” в софийската испанска езикова гимназия „Мигел де Сервантес”:
За нас е много важно целият процес да е двустранен – неслучайно боравим с термина „дискусии“, а не с „лекции“ или „уроци“. Когато представяме темите, често задаваме много въпроси към учениците с цел да провокираме мислене и реакция от тяхна страна. Този метод се оказа много ефективен – те или вече знаят отговора, или чрез обсъждане стигат до него. Мнозинството от учениците идват силно мотивирани. Не им се караме, когато сбъркат, а обясняваме защо не е така, каква е била логиката на законодателя. Има и нещо, което с колеги шеговито наричаме „лавината“ – в първите минути от дискусията им е трудно да се престрашат и да вземат участие, но след като един или двама се обадят – всички се включват. Получаваме и много въпроси по време на почивките и непосредствено след лекциите, както и като съобщения в социалните мрежи. Винаги отделяме персонално внимание на всички, които го поискат.
Проектът включва и образователната видео поредица „300 секунди право”.
През настоящата учебна година Академията ще се проведе в седем български града. През 2018-а искаме да стигнем до учениците от по-малките населени места. Интерес към инициативата ни има от най-различни места, като Велинград, Видин, Хасково, Горна Малина, Долна Малина и Костенец.
Вторият аспект на Академията е свързан с гражданското образование, а именно – да се подтикнат учениците към разсъждения и изразяване на позицията си. Дискусиите обхващат въпроси, важни за всеки един гражданин, които в по-голямата си част не са залегнали в задължителната ученическа програма – теми като държавните институции, разделението на властите, основните човешки права и свободи, свободата на словото, престъпленията и наказанията. Екипът на академията твърдо подкрепя идеята на гражданското и правното образование да бъдат посветени отделни часове в училище:
Един от двигателите на дейността ни още от самото начало е споделената ни представа, че правното образование като път към пълноценното гражданство не е достатъчно добре застъпено в училище. Понастоящем въпросите от този тематичен цикъл са разпределени в програмата за X и XII клас, което оставя „зееща дупка” от една цяла година между тях. Шестнадесетгодишните имат куп други интереси и вълнения, а много от тях не са достатъчно съзрели, за да проявят любопитство в правните теми, тъй като образователната система до момента не им е показала по никакъв начин колко много правото всъщност влияе на всекидневния им живот. От друга страна, в XII клас пък са на ръба на съдбоносен за живота им избор в каква посока да се развиват и сякаш темите по „Свят и личност“ само „профучават” покрай тях. Правната грамотност е далеч както от учениците, така и от по-зрелите граждани. Но все от някъде трябва да се започне, а ние искрено вярваме, че семената на познанието трябва да бъдат засети възможно най-рано, така че от тях да покълне не просто информация, а начин на мислене.
Всеки, който проявява интерес към инициативата, може да се свърже с екипа на Академията, за да се организират дискусии и в неговото училище чрез www.ago-academy.org.