Над 2 хиляди жалби, свързани с онлайн покупки, постъпват годишно в Европейския потребителски център в България. Най-често става дума за отказ на производителя да му бъде върната стока в законовия 14-дневен срок или е нарушен срокът на доставката. От Центъра и Комисията за защита на потребителите днес приемат сигнали и дават консултации по темата в един от големите търговски центрове в София.
29 процента от българите вече пазаруват онлайн. Преди три години са били 18 на сто, а в Европа повече от 55 процента се доверяват на интернет-покупките. Оборотите от интернет търговията за миналата година са няколко десетки трилиона евро. Очаква се през 2020 година да са три пъти повече. Потребителите често не знаят правата си при онлайн пазаруване, например, че могат да върнат покупката в 14-дневен срок и че имат право на гаранция и на рекламация:
"Ако нещо се счупи, отново имаме право да искаме ремонт и тези правила важат също така на територията на целия Европейски съюз", каза Игнат Арсенов, директор на Европейския потребителски център.
Най-често онлайн се пазаруват дрехи, обувки и техника. Експертите съветват, когато искаме да върнем онлайн покупката, направена през платформа, в която продават много търговци, да се свържем с търговеца, а не с платформата.
Константин Райков от Комисията за защита на потребителите допълни:
"Преди да пазаруват, да анализират сайтовете, от които смятат да пазаруват. Да сравняват и с други подобни сайтове".