За качеството на туристическия продукт, квалификацията на кадрите, която има пряко отношение към удовлетвореността на клиентите, от какво се оплакват потребителите на туристически услуги и как можем да подаваме сигнали – за това е разговорът ни с Константин Райков - член на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
За да ни е спокойна и приятна почивката има няколко нетрудни за изпълнение стъпки, които най-малкото ще ни спестят неприятности.
Започва се с проверка на търговеца, при когото ще отседнем или ще ползваме друга негова услуга – съветва Константин Райков. В интернет може да се сравнят цените, качеството и условията на близки до него конкуренти, да се провери дейността в по-минал период, отзиви на клиенти. (Все пак гледаме източниците да са надеждни) Дали обектът има категоризация и каква е тя.
Нека не вярваме 100% на картинките и описанията. Ако водим кореспонденция или подписваме документи – задължително е да ги пазим – за евентуална защита на правата - при рекламация например.
Някои потребители предпочитат сами да пътуват, сами да резервират места за настаняване, други – разчитат на организираната от фирма почивка. Всеки начин има предимства и недостатъци.
При директно договаряне може би цената е по-висока, отколкото през туроператор. Добре е да направите проучване не само за разликата в цената, но и в пакета от услуги, които се предлагат. Туроператорът е комисионер, но предлага широк набор от предложения, изборът е по-голям. Но добре е и него да проучите, преди да му се доверите. Повишаване на цените е допустимо само при ограничени случаи.
След кратката информация от реклама или брошура, туроператорът е длъжен да предостави и т.нар. преддоговорна информация – точна цена (и в български лева); пунктовете, начална и крайна дата на пътуване; броя нощувки; категорията и местонахожденията на настаняването, включените хранения; дали има изискване за минимален брой туристи, за да се осъществи пътуването, дали има визов режим за съответната страна; вида на транспорт; сключената застраховка; дали се предвиждат атракции, за които е необходимо допълнително заплащане.
Много от тези въпроси влизат като пунктове и в окончателния договор, който се подписва с туроператора.
При резервация през онлайн платформа важат до голяма степен тези изисквания, особено за проучването. Нека се внимава с периода, в който ще почиваме, защото цените зависят и от това.
По думите на специалиста днес не е толкова важно на коя линия към морето е съответният хотел, колкото дали има възможност да се посетят в близост културни и археологически забележителности.
Той охарактеризира и т.нар. дигитален турист, който задължава бизнеса да се съобразява и да се развива.
Жалбите, свързани с туристически услуги, са около 5% от всички, постъпващи в КЗП – около 2000-2500 на година. Най-често те са за качеството на услугите.
При възникнал проблем, опитайте се спокойно и аргументирано да го изложите пред туроператора. Често пъти той проявява разбиране и решава проблема или предоставя компенсация. В други случаи можете да сезирате КЗП, която реагира, но понякога е необходимо време за извършване на проверка.
С Комисията може да се свържете или на денонощния телефон 0700 111 22, или да изпратите жалба по имейл от сайта.
Чуйте целия разговор на Катя Василева с Константин Райков.