През октомври регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) отбеляза ново, макар и по-сдържано понижение, тъй като влезлите в сила от началото на есента нови стандарти за отработените вредни газови емисии (т.нар. "WLTP стандарт") продължават да се отразяват негативно на автомобилната индустрия. В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) отчетоха спад на продажбите на нови автомобили и в рамките на България.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през октомври със 7,3% на годишна база след солиден спад с цели 23,5% през септември, като през десетия месец на годината бяха регистрирани нови 1 083 612 автомобила.
"Основната причина за това понижение все още е въвеждането на новия WLTP емисионен стандарт от 1-ви септември, което доведе до изключително силен ръст при регистрациите на нови автомобили през лятото. В резултат на това търсенето на нови автомобили спадна в повечето държави от ЕС през миналия месец, включително и в петте водещи пазара", посочиха от асоциацията.
През септември продажбите спаднаха с почти една четвърт, като ACEA също приписва това драматично понижение на новите правила за вредните газови емисии. С оглед влизането в сила на стандарт WTLP от началото на есента, европейските автомобилни производители предложиха през лятото големи ценови отстъпки за вече произведените автомобили, които не отговаряха на новия стандарт и това доведе до засилване на конкуренцията и до сериозен ценови натиск.
WLTP е съкращение от Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure и в превод това означава "световно хармонизирана изпитателна процедура за леки и лекотоварни автомобили", като описва новата изпитателна процедура, според която се установяват разходът на гориво и вредните емисии на новите автомобили, влязъл в сила от 1-ви септември 2018 година.
Агенцията ACEA отбеляза, че през октомври и петте водещи европейски автомобилни пазари са отчели нови понижения при продажбите, като най-силен е бил спадът в Германия и Италия (понижения със 7,4%), следвани от Испания (с 6,6%), Великобритания (с 2,9%) и Франция (с 1,6%).
Въпреки солидните понижения през септември и октомври, в рамките на първите десет месец на настоящата година регистрацията на нови автомобили в ЕС се увеличи с 1,6% до 13 036 359 броя благодарение най-вече силните продажби през летните месеци след отчетената преди това известна слабост в автомобилния сектор. От водещите пазари Испания остава лидер с повишаване на регистрираните нови автомобили през периода януари - октомври с 10,0% спрямо същия период година по-рано, следвана от Франция (повишение с 5,7%) и Германия (с 1,4%), докато регистрацията на нови автомобили в Италия се сви с 3,2%, а във Великобритания – със 7,2 на сто.
Според ACEA, за пръв път от доста време насам продажбите на нови автомобили в България също отбелязаха понижение през октомври с 14,6% спрямо годината по-рано до 2 562 броя.
За първите десет месеца на настоящата година обаче новите автомобили, регистрирани в България, се увеличиха с 15,6% до 29 005 спрямо 24 098 броя за същия период на 2017 година, като в процентно изражение нашата страна е изпреварена от пет от останалите 28 членки на ЕС.
Трябва да се има предвид, че продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика, но на този етап не може да се каже дали в скоро време ще бъде преодолян напълно негативен ефект на новите емисионни газови стандарти върху автомобилната индустрия на Стария континент.
Най-солиден спад при продажбите на нови автомобили през октомври с 21,5% отчита германския гигант Volkswagen Group, като поредни понижения има при всички автомобилни модели в т.ч. на марката Volkswagen (спад с 14,8%), Porshe (с цели 64,1%), Audi (с 53,9%), Skoda (с 0,1%) и Seat (понижение с 13,7%).
Понижение на продажбите отчитат и от френската автомобилна групировка Renault Group, произвеждаща марките Renault и Dacia (спад с 14,9%), италианската FCA Group (спад с 13,6%), като най-скромно понижение с 0,7 на сто има при продажбите на автомобили на френската PSA Group, произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen.
Солидният спад на продажбите на автомобили от Volkswagen AG е придружено и с намаляване на общия пазарен дял на компанията през октомври до 20,8% от 24,5% година по-рано, но въпреки това германският гигант запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар.
В рамките на първите десет месеца на настоящата година обаче продажбите на автомобили от Volkswagen Group се увеличиха с 2,9% спрямо същия период на 2017 година, а нейният общ пазарен дял – до 23,9% от 23,6% година по-рано. Това е знак, че водещият европейски производител на автомобили продължава да се възстановява от най-голямата бизнес криза в 78-годишната история на компанията, свързана със скандала с фалшивите тестове на отделяните вредни газови емисии от нейните дизелови автомобили.
В същото време останалите две водещи германски компании за производство на автомобили - BMW Group и Daimler отчитат повишения при продажбите на нови автомобили през октомври съответно с 14,5% и със 7,5%. Това сякаш е сигнал за постепенно възстановяване на немската автомобилна индустрия от негативния ефект на новия WLTP стандарт.