Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Европейската комисия не одобри сливането на Siemens и Alstom

Маргрете Вестагер от ЕК
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Планът на компаниите Siemens и Alstom за създаване на европейски шампион в железопътния транспорт се сринаха в сряда, след като антитръстовите регулатори на ЕС отхвърлиха подобна сделка, заявявайки, че тя би навредила на конкуренцията и би довела до по-високи цени за потребителите, съобщава Ройтерс.

Европейската комисия също така блокира предложението на немската компания Wieland-Werke AG за добив на медна суровина да закупи бизнес поделение на Aurubis - най-голямата компания в Европа за медна стопилка, тъй като това може да доведе до повишаване на потребителските цени.

Привържениците на по-строгия режим за фирмени сливания в единния блок твърдят, че подобни промени могат да доведат до непрозрачни и непредсказуеми правила.

Ройтерс напомня, че компаниите Siemens и Alstom искаха да комбинират техните железопътни операции, за да се конкурират по-ефективно на световната цена с китайската държавна компания CRRC Corp. Ltd, като подобна стъпка беше подкрепена от френското и от германското правителства, които насърчаваха създаването на такъв европейски индустриален шампион.

Европейският комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер обаче заяви в сряда, че ЕК блокира сделката, за да защити конкуренцията в европейската железопътна индустрия. "Без значителни подобрения, подобно сливане би довело до по-високи цени за системите за сигнализация, които се грижат за безопасността на пътниците и за следващите поколения на високоскоростни влакове", отбеляза тя.

Маргрете Вестагер отбеляза, че компаниите и в двете блокирани сделки не са били склонни да се справят адекватно със сериозните опасения за конкуренцията, изразени от страна на европейския регулатор и направените от тях отстъпки не са били успешни.

Сделката между Siemens и Alstom също така предизвика критики от страна на националните агенции за конкуренция в Германия, Великобритания, Испания, Белгия и Холандия.

Siemens прави ICE влакове (високоскоростни между междуградски експреси) за Deutsche Bahn и също така конструира влакове за Channel Tunnel оператора Eurostar (оператора на тунела под Ламанша). Alstom пък е производител на френските високоскоростни влакове, известни като TGV.

Междувременно канадската компания Bombardier обяви, че е доволна от днешното решение на Европейската комисия. "Подобно сливане би подкопало сериозно здравето и конкурентоспособността на целия европейски железопътен пазар, оставяйки потребителите в Европа да плащат цената за това, както като потребители на железопътния транспорт, така и като данъкоплатци", заяви пред Ройтерс Даниел Дежарден, генерален съветник и секретар на компанията Bombardier.

Главният изпълнителен директор на Siemens AG - Джо Кайзер заяви, че решението на ЕК да блокира придобиването на френската железопътна транспортна компания Alstom SA от съображения за защита на конкуренцията показва, че единния европейски блок трябва да реформира индустриалната си политика и регулация.

Той подчерта, че с настоящата политика на ЕС няма равнопоставеност с Китай, визирайки мнението на ЕК, че опасенията за потенциална конкуренция от страна на Пеки са безповечни.

Френският министър на финансите Бруно Льо Мер пък заяви, че ще възрази срещу ветото на Европейската комисия за сливането на Alstom SA и Siemens AG. "Оспорвам техническият анализ, направен от ЕК", посочи той пред френски медии, като и той добави, че правилата на Европейския съюз за конкуренцията са "остарели".

През уикенда френският министър по европейските въпроси Натали Луазо подчерта, че Франция се нуждае от това сливане, за да може Alstom да се конкурира с големите китайски железопътни фирми.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна