Ще могат ли американските потребители да продължат да се наслаждават на традиционните джинджифилови сладки и бисквитите Choco Leibniz, след като на храни от ЕС бяха наложени наказателни мита? Известни германски сладкари усещат горещината, но този път тя не идва от кухнята. Американците по традиция и този коледен сезон би трябвало да си похапват джинджифилови сладки и ядки с подправки.
Най-добре е тази година да им се насладят повече от обикновено, тъй като не е ясно дали през 2020 година цялото това джинджифилово удоволствие няма да стане жертва на наказателните мита върху хранителни стоки от ЕС.
"Митата са тежко бреме за нашия износен бизнес", заяви в Хановер говорител на компанията за сладкарски изделия Bahlsen.
Новите американски налози, станали част от спора за държавните субсидии в самолетостроенето, удариха тежко германските производители на сладкарски и захарни изделия, откакто бяха наложени в края на октомври.
Представители на сектора, включващ популярни имена като Bahlsen и Lambertz, казват, че тази година коледната търговия е била оживена. Само че това е било преди влизането в сила на тарифите.
Bahlsen приема САЩ като "обещаващ пазар, на който показваме продължителен растеж", отбеляза говорителят. Той не можа да посочи в цифрово изражение влиянието на вносните мита, защото договорите за доставка по принцип са дългосрочни.
През новата година обаче се задават трудности, макар и все още никой да не може да остойности отражението върху цените и продажбите на джинджифиловите човечета.
Едно е ясно: "Определено ще ни засегне", допълва говорителят на Bahlsen, отбелязвайки, че компанията няма производствени съоръжения в САЩ, които биха й помогнали да устои на бурята.
Преди два месеца Асоциацията на германската сладкарска промишленост (BDSI) излезе с предупреждение за митата от 25 % върху сладкишите и вафлите.
"Тези наказателни мита излагат на сериозна опасност многогодишните усилия, полагани от германските производители на фини сладкарски изделия на американския пазар", предупреди асоциацията, прогнозирайки "катастрофални последици".
В търговския конфликт между САЩ и ЕС Вашингтон най-напред атакува стоманата и алуминия. Сега се е прицелил в хранителни продукти като вина, сирена, зехтин, които тясно се свързват с Европа и се ценят от мнозина от другата страна на Атлантика.
Сладкарите страдат от ескалиращия конфликт, който започна с отговора на САЩ спрямо незаконните субсидии на ЕС за самолетостроителя Airbus, основен международен конкурент на Boeing.
Шефът на Lambertz планира да използва панаира на сладкарски изделия в Кьолн в началото на февруари, за да прецени доколко компанията може да вдигне цените, приспособявайки се към новите мита.
"Американският потребител няма лесно да преглътне това", прогнозира той.
Информацията е на БТА.