Потребителските нагласи в Германия за февруари се подобряват по-силно от очакваното благодарение на засилване на икономическите и на очакванията за доходите на домакинствата, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.
Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за следващия месец, нарасна изненадващо до 9,9 пункта от 9,7 пункта през януари при очаквания на финансовите пазари за намаляване на индекса до ноемврийското многогодишно дъно от 9,6 пункта (най-ниското ниво на индекса от април 2017-а година).
Експертът от GfK института Ролф Бюркл посочи, че подписната предварителна търговска сделка между САЩ и Китай е осигурила известно облекчение за Германия, тъй като немският експорт е силно зависим от свободната международна търговия на стоки. През декември Вашингтон и Пекин достигнаха до сделка, която сложи поне временен край на 18-месечната двустранна търговска война, която доведе до забавяне на глобалния икономически растеж и до увеличаване на бизнес несигурността.
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за месец януари), за да определи настроенията за следващия месец (за февруари).
Индексът на икономическите очаквания на германските потребители нарасна през януари до -3,7 пункта от -4,4 пункта месец по-рано, като в същото време потребителите са станали и по-големи оптимисти по отношение на бъдещите си доходи - индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходи в бъдеще, нарасна силно през текущия месец до 44,6 пункта от 35,0 пункта в края на 2019-а година, когато достигна най-ниско ниво от октомври 2013-а година.
Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, пък скочи до 12-месечен връх от 55,5 пункта спрямо 52,5 пункта през миналия месец.
"Нарастващите очаквания за доходите в бъдеще и на склонността за покупки в началото на тази година ще допринесе за подобряване на потребителския климат", отбеляза институтът GfK и добави, че по-голямата склонност към покупки, стабилната трудова заетост и по-позитивните очаквания за доходите спомагат за по-бодрото настроение на немските потребители.
Институтът също така посочи, че склонността на германците да спестяват остава непривлекателна с оглед на политиката на Европейската централна банка за рекордно ниски лихви, която подтиква някои търговски банки дори да налагат отрицателни (наказателни) лихви на депозитите на частните инвеститори.
Позитивният старт на годината по отношение на потребителските нагласи потвърждава прогнозите на GfK, че частното потребление ще продължава да бъде важен стълб за германската икономика и през 2020-а година. Институтът очаква, че реалният растеж на частното потребление в Германия през настоящата година ще нарасне с 1,0%.