Германските потребителски нагласи за месец август се подобриха по-силно от очакваното благодарение на временното намаляване на данъка върху добавената стойност (ДДС) като част от пакета от правителствени стимули за подпомагане икономическото възстановяване от коронавирусния шок, показват резултати от последно проучване на немския институт GfK.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за месец август), нарасна до -0,3 пункта от -9,4 пункта за юли, докато очакванията на финансовите пазари бяха за по-скромно подобрение към ниво от -5,0 пункта. Това представлява подобрение на доверието на потребителите в германската икономика за трети пореден месец, след като през май индексът се срина до -23,1 пункта, отбелязвайки безпрецедентен спад в историята на това проучване за потребителския климат.
Експертът от GfK института Ролф Бюркл заяви, че развитието на настроенията на потребителите по време на пандемията на коронавирус наподобява "V-образно" възстановяване, при което резкият спад е последван от бързо възстановяване.
"Няма съмнение, че намаляването на данъка върху добавената стойност допринесе за изключително позитивния напредък на потребителските нагласи. Ясно е, че потребителите се стремят да правят по-големи покупки по-рано от планираното, което ще помогне за увеличаване на харчовете през тази година", допълни Бюркл.
Той обаче предупреди, че положителният ефект може да се окаже временен, тъй като потребителите могат да намалят обратно покупките след изтичане на срока на намалените ДДС ставки през януари 2021 година.
Германският пакет за стимулиране на икономическото възстановяване от коронавирусната криза включва намаляване на ДДС за обикновените стоки до 16% от 19% и за храни и някои други стоки до 5% от 7% в сила от 1-ви юли с продължителност до 31-ви декември. Намалението на ДДС ще струва на федералното правителство до 20 милиарда евро.
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец юли), за да определи настроенията за следващия месец (за месец август).
Докато икономическите очаквания нараснаха относително слабо, тези по отношение на доходите и склонността към пазаруване се увеличиха значително за трети пореден месец.
Индексът на икономическите очаквания на германските потребители се повиши през юли до 10,6 пункта от 8,5 пункта през юни и след като през април се срина до -21,4 пункта през април, достигайки най-ниско ниво от май 2009 г. (предишната глобална финансова и икономическа криза).
Съответният подиндекс на очакванията за потребителските доходи нарасна през текущия месец много силно до 18,6 пункта от 6,6 пункта през юни и след срив през април до -19,3 пункта (най-силен месечен спад от началото на това проучване през далечната 1980 г.).
Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, пък се повиши през юли с цели 23,1 пункта до ниво от 42,5 пункта.
Ролф Бюркл отбеляза, че все повече се засилва впечатлението сред потребителите, че германската икономика вероятно ще се възстанови скоро, подпомогната от правителствените мерки за стимулиране, стига обаче процентът на инфектираните с коронавируса в Германия да остане нисък.
"Въвеждането на втора национална блокада при евентуална нова голяма вълна на Covid-19 би разбила бързо всяка надежда за икономическо възстановяване", предупреди той.