Германските потребителски нагласи за януари се влошиха за трети пореден месец, тъй като въведенията в страната по-стриктен локдаун за ограничаване на втората вълна на коронавирусната пандемия отслаби очакванията за доходите на домакинствата и доведе до увеличаване на склонността към спестовност.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за януари 2021 г.) се понижи до -7,3 пункта от -6,8 пункта през ноември. Въпреки че очакванията на финансовите пазари бяха за по-силно влошаване към -8,8 пункта, това е най-ниското ниво на потребителските нагласи в Германия от юли насам и представлява тяхно влошаване за трети пореден месец след силното възстановяване на нагласите през летните месеци, когато индексът GfK отскочи рязко от рекордното му дъно през май от -23,1 пункта, достигнато в резултат на първоначалния коронавирусен шок.
Управляващите в Германия наложиха от 2-ри ноември по-мек локдаун, при който ресторантите, баровете и местата за забавления бяха затворени, докато магазините останаха отворени. Тъй като тези мерки не успяха обаче да намалят броя на коронавирусните инфекции, правителството въведе по-строги рестрикции (по-твърд локдаун) от 16 декември, при който бяха затворени повечето магазини, както и фризьорски салони и други услуги.
"Понастоящем индикаторът за спестявания е основният фактор, който води до третия пореден спад в потребителския климат“, коментира данните експертът от GfK института Ролф Бюркл.
"С наложните по-строги ограничителни мерки и затварянето на повечето магазини потребителският климат ще трябва да се справи с поредното му отстъпление", допълни той.
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец декември), за да определи настроенията за следващия месец (за януари догодина), като през декември само индексът, оценяващата очакванията за доходите, отбеляза спад, докато другите два нараснаха слабо.
След два поредни месеца на понижение GfK индексът на икономическите очаквания на германските потребители нарасна с 4,6 пункта, достигайки 4,4 през декември.
За разлика от този подиндекс, потребителските очаквания за доходите спаднаха през декември до 3,6 пункта от 4,6 пункта през ноември.
Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, пък се повиши през декември с 6,1 пункта до 36,6 пункта.
Проучването на GfK показва, че временното намаляване на данъка върху продажбите, въведено от правителството за стимулиране на вътрешното търсене, не успя да превърне обезпокоените германски спестовници в потребители, които имат склонност да харчат повече.
Тъй като новите случаи на Covid-19 в страната остават високи, не се наблюдава подобрение н потребителските нагласи, което означава, че може да се очаква тяхното възстановяване едва когато броят на инфекциите спаднат толкова силно, че позволи разхлабване на строгия локдаун, отбеляза Ролф Бюркл.
Високопоставени немски представители обявиха, че очакват по-строгите ограничителни мерки, които към момента бяха обявени да бъдат в сила до 10-и януари, да бъдат разширени и през новата година.